Het voorspelde eind van het papieren boek zal nog wel even op zich laten wachten, maar het e-boek is wel in opkomst – getuige ook de eerste Frankfurt eBook awards.
Al jaren wordt gesproken over de mogelijkheden van elektronische publicatie van boeken. Erg van de grond wilde die digitale uitgeversbranche echter niet komen, tot een aantal maanden terug. Het afgelopen halfjaar heeft menig uitgever – voornamelijk van Amerikaans signatuur – het eBook ontdekt, in de volgkaravaan van een wegbereider als Stephen King, die recent exclusief een roman via Internet publiceerde, en een doorslaand succes mocht noteren.
Sinds King weten bedrijven dat het eBook toekomst heeft. Kleine uitgevers, speciale eBook-bedrijven en grote uitgeefhuizen als Doubleday en Simon & Schuster hebben zich met volle overgave op het digitale boek gestort. Ook de onvermijdelijke gier Microsoft cirkelt boven de eBook-markt, klaar om dit segment bij de eerste de beste gelegenheid op te slokken. Alle waren aanwezig op de feestelijke bijeenkomst ter ere van de eerste jaarlijkse Frankfurt eBook Awards, die eind vorige week werden uitgereikt.
Zeven prijzen werden uitgereikt, met prijzengelden tot 100.000 dollar. Die dikbetaalde hoofdprijs ging naar de Vince Lombardi-biografieWhen Pride Still Mattered van schrijver David Maraniss. Andere prijzen waren er bijvoorbeeld voorUberleben in der Sinflut door Vilim Vasta, een publicatie van het kleine, relatief onbekende Duitse uitgeefhuis Econ Verlag. De in New York gevestigde uitgeefgrootmacht Simon & Schuster verliet Frankfurt met twee prijzen het zwaarst beladen: een voor het eerder genoemde boek van David Maraniss, en een voor de Ed McBain-politieromanThe Last Dance, die werd uitgeroepen tot beste "original eBook". Tot ergernis van kleine elektronische uitgevers overigens, die tevergeefs protesteerden dat de Ed McBain-roman, in strijd met de reglementen, pas ná de papieren editie was gepubliceerd.
De winnaars vingen in Frankfurt maar een deel van het spotlicht op. Veel aandacht was er vooral voor bedrijven die de uitreiking aangrepen om te filosoferen over hun inbreng in de toekomstige eBook-markt. Meest aansprekende aanwezige was Microsofts vice-president of technology development Dick Brass. Bij monde van Brass maakte Microsoft – die met Adobe Glassbook en Gemstar mede-sponsor van het evenement was – duidelijk hoe het zijn toekomst in eBooks ziet. "Ik zie dat Europa, Amerika en Australië veel fundamentele dingen gemeen hebben wanneer het op eBooks aankomt. Ik denk dat wij een grote speler kunnen worden op al die continenten."