In Utrecht ontsnapt een kind niet aan de leerplicht, zelfs niet in het ziekenhuis. In het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het kinderrevalidatiecentrum De Hoogstraat zijn afgelopen woensdag webschooltjes geopend. De school moet er voor zorgen dat de leerachterstand van kinderen zo klein mogelijk blijft bij langdurig of frequent verblijf in het ziekenhuis.
Kinderen volgen hun les op enkele laptopcomputers. Via het Internet en een webcam kunnen ze contact houden met hun klasgenootjes en hun leerkrachten.
Lotus LearningSpace vormt het hart van de computerschool en registreert de leerlingen en de onderwijzers. De patiëntjes krijgen via het systeem toegang tot lespakketten en opdrachten. Ze kunnen er multimedialessen volgen en websites bestuderen. Op het computernetwerk treffen de leerlingen lessen aan die zijn samengesteld in overleg met de eigen school. Uiteraard kunnen ze er ook toetsen maken. Tekenaar Dick Bruna heeft speciaal voor de ziekenhuis-webschool icoontjes ontworpen voor de navigatie binnen het systeem.
Alleen de academische kinderziekenhuisscholen beschikken over eigen educatieve voorzieningen, waaronder zo’n vier leerkrachten per honderd patiënten. Tot medio vorig jaar werd de leerachterstand tegengegaan door de kinderen onderwijs te geven in speciale ziekenhuisscholen. In augustus hief het kabinet de steun aan deze scholen op. De verantwoordelijkheid voor het tegengaan van leerachterstand werd gedelegeerd aan de school die de leerling voor de ziekenhuisopname bezocht. GH