Wat websites over de Grote Markt in Haarlem, de tijd en Vincent van Gogh gemeen hebben? Ze vielen in de prijzen tijdens de Think Quest wedstrijd.
Zane Amiralis kon het nauwelijks geloven. "Ik heb er eventjes geen woorden voor", stamelde de 20-jarige whizzkid gisteren in Hilversum tegen gelegenheidspresentator Bas Westerweel. Kort daarvoor had de inwoner van Heerlen te horen gekregen dat hij en zijn team met hun site Time: The Eternal Element de hoofdprijs (een studiebeurs van 10 duizend gulden per teamlid alsmede een reis naar de internationale Think Quest conferentie in Caïro) in de categorie ‘Leerlingen voortgezet onderwijs’ hadden gewonnen.
Vorig jaar viel Amiralis ook al in de prijzen, toen met de site ES200: Endangered Species of the Next Millenium. De Limburgers waren niet de enige winnaars van de competitie, waarvan het uitgangspunt de ontwikkeling van educatieve websites is. Op deze manier hoopt Think Quest nieuwe leersituaties voor scholen te creëren.
Ook minister Loek Hermans (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) deed daarom een duit in het zakje. Zijn ministerie had ruim een half miljoen gulden beschikbaar gesteld om te verdelen onder de prijswinnaars van de diverse categorieën.
Eén van hen is Hans Westerbeek, die met zijn team de eerste prijs (‘Leerlingen 16 jaar en ouder’) in ontvangst mocht nemen voor het werk Van Gogh in Etten – Schetsen en billboards, een site over de band tussen schilder Vincent van Gogh en het Brabantse dorpje Etten. "Hartstikke mooi natuurlijk", aldus Westerbeek, die van het bouwen van websites misschien wel zijn beroep wil maken. "Dat lijkt me heel leuk. Maar ze hoeven niet meteen te bellen, hoor."
Ook voor zijn school, de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur, was er reden tot jubel. De onderwijsinstelling viel maar liefst vier keer in de prijzen. Het geheim? "Plezier, hard werken en een directie die achter je staat", meent leraar Sjaak Janssen, die met zijn school een voortrekkersrol wil vervullen. "Nu is het nog iets voor onze whizz-kidds, maar we zijn hard aan het werk om dit voor alle leerlingen toegankelijk te maken. Daarnaast hopen we dat collega-scholen ons voorbeeld volgen, want het werken op en met Internet geeft het onderwijs een meerwaarde."
Waar succes bij Think Quest toe kan leiden, weet Tim van den Hoff. Met een site over elektriciteit won hij vorig jaar de internationale Think Quest competitie in Los Angeles, nadat hij in eigen land nog genoegen moest nemen met de tweede plaats. "Het opent nieuwe deuren voor je", zegt hij. "Niet alleen heb je een prijs, wat in feite al een keurmerk is, maar je leert er ook ontzettend veel van. Dat is ontzettend veel waard. In mijn geval heeft het geleid tot een IT-bedrijf van twintig mensen wat nog steeds aan het groeien is. Ik had met mijn zege de aandacht getrokken van ING, die wel iets in mijn plannen zagen en er uiteindelijk in hebben geïnvesteerd."
Inmiddels kunnen leerlingen en docenten zich via de site van Think Quest (http://www.thinkquest.nl) weer aanmelden voor de editie van 2001. Hier zijn ook links te vinden naar alle winnaars van dit jaar.