Translogistica gaat een Internet-marktplaats inrichten voor verladers en vervoerders. Vanaf begin volgend jaar moet de marktplaats van start aan.
Verladers, tussenpersonen in de transportmarkt, willen hun vrachtopdrachten voor de langere termijn kwijt. Vervoerders proberen hun vrachtwagens optimaal te benutten, ook op de terugreis.
Voor een verlader inschrijvingen binnen heeft voor de opdracht, die vaak enkele jaren loopt en honderden tot duizenden ritten beslaat, gaan er vele telefoontjes en faxen heen en weer. Dan nog is het de vraag of het gekozen bedrijf daadwerkelijk het best aan de eisen voldoet. Momenteel beperken bedrijven zich tot een bescheiden kring van contacten. Een Nederlandse vervoerder komt niet makkelijk in contact met een Britse verlader, en andersom.
Internet is volgens Translogistica de oplossing. De verlader zet zijn opdracht op een website, inclusief speciale veiligheidseisen en het soort pallets dat wordt gebruikt. Transporteurs reageren als ze de opdracht willen binnenslepen en aan de voorwaarden kunnen voldoen, op een uniform, virtueel formulier, zodat de verlader de reacties goed kan vergelijken. Met de meest aansprekende vervoersbedrijven is uiteindelijk een contract te tekenen.
Translogistica ontwerpt en beheert de website in ruil voor een jaarlijkse contributie. Daar bovenop betaalt de verlader een vergoeding per lading en de transporteur een bedrag per opdracht. Het voornaamste probleem voor het probleem is om voldoende liefhebbers te vinden, want het bedrijf is niet het eerste dat met een ‘vervoersplatform’ komt.