Het eigen succes bedreigt ondernemend Nederland. "Omdat het zo aardig gaat, zien veel bedrijven niet wat ze mislopen door Internet links te laten liggen."
"Succes is hun grootste vijand", aldus Internet-publicist Ben Tiggelaar gisteren in Leeuwarden op een bijeenkomst van de Kamer van Koophandel. Enige tientallen ondernemers waren naar de door Tiggelaar opgeluisterde opening gekomen van een Internet-café, waar bedrijven kennis kunnen maken met het medium.
De tijd dat beleggers hun geld fluitend in Internet-bedrijven stopten is voorbij, aldus Tiggelaar. Hij hield hen de flops voor met Boo.com (kleding), CD Now (muziek) en Iridium (satelliettelefonie). Boo.com gaf geld uit als water, tot de spreekwoordelijke kruik barstte. CD Now belandde dit jaar na forse verliezen in handen van Bertelsmann, terwijl Iridum zijn activiteiten staakte met een verlies van 10 miljard dollar. "Motorola dacht: als we allemaal satellieten in de lucht hangen, kan iedereen midden in de Gobiwoestijn mobiel bellen. Het aantal klanten in de woestijn viel alleen tegen."
Wie succes op Internet wil hebben, moet weten wat hij daar te zoeken heeft, hield Tiggelaar zijn gehoor voor. "Het gaat om lef, doorzettingsvermogen en vooral het vermogen om een visie te ontwikkelen. De tijd dat je in de nieuwe economie vertrouwen kreeg als je lang blond haar had en een rare bril droeg is voorbij."