Vorige week kondigde Palm aan zijn systemen geschikt te maken voor integratie in autosystemen. Ook andere spelers storten zich deze week op de heilige koe.
Microsoft kondigde deze week een aparte versie van het besturingssysteem Windows CE te willen uitbrengen voor toepassing in auto’s. De bestuurder moet in de toekomst via gesproken commando’s de boordcomputer kunnen bedienen. Momenteel heeft het besturingssysteem de beschikking over 200 gesproken commando’s. Dat moeten er meer worden. Daarnaast wil Microsoft een zogenaamde mobiele informatieserver ontwikkelen die verbinding tussen boordcomputers en de buitenwereld moet gaan leggen. Dit maakt toepassingen als verkeerscontrolesystemen en tolpoortjes mogelijk. Microsoft zegt deze serversoftware niet voor de zomer van volgend jaar af te hebben.
Naast Microsoft werken ook IBM en Intel gezamenlijk aan een op Java-gebaseerd besturingssysteem dat ook moet gaan werken met draadloze communicatie in de auto. Intel wil bij dit besturingssysteem zijn ingebedde Xscale processor inzetten. Beide bedrijven stellen hun referentiemateriaal ter beschikking aan derden om daadwerkelijk toepassingen voor in de auto te gaan ontwikkelen.
Lijkt het er nu op dat na jarenlang praten er opeens krachtige computers in auto’s komen? Veel analisten denken dat het zo’n vaart niet loopt. Zij verwachten dat gespecialiseerde computersystemen niet voor eind 2002 op de weg aan te treffen zullen zijn. Microsoft, Intel en IBM zijn hooguit bezig om de richting aan te geven voor toekomstige systemen. Het is de vraag of deze systemen op termijn in de auto terecht komen. De enige uitzondering op deze regel zou Motorola kunnen zijn. Dit bedrijf heeft inmiddels allianties gesloten met automobielbedrijven als General Motors, BMW en Mercedes om computersystemen te leveren voor deze merken.