Om de Kenniseconomie te stimuleren moeten de ministeries van Onderwijs en Sociale zaken worden samengevoegd. Bundeling geeft het onderwijs- en arbeidsmarktbeleid een belangrijke impuls waardoor de totstandkoming van de Kenniseconomie wordt gestimuleerd
Dit bepleitte prof. dr. A. de Grip, bij het aanvaarden van zijn benoeming tot bijzonder hoogleraar Bedrijfs- en Beroepsscholing en Arbeidsmarkt aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de universiteit Maastricht.
Naast het voorstel beide ministeries samen te voegen stelt De Grip in zijn oratie ‘Van tweedekans onderwijs naar een levenlang leren’ tevens dat er in Nederland, naar Brits voorbeeld, een zogenaamde ‘competentie monitor’ moet worden opgezet. Volgens de nieuwe hoogleraar beschikken we in de huidige kenniseconomie niet over de informatie die we zouden moeten hebben over het niveau van de kennis en vaardigheden van de beroepsbevolking. Een competentie monitor geeft onder andere inzicht in de competenties die vereist zijn voor het werk dat iemand uitoefent, de ontwikkeling van de vaardigheden waarover mensen beschikken, deelname aan trainingen en de risico’s op verlies van werk door het verouderd raken van iemands kennis en vaardigheden.
Levenslang
Levenslang leren speelt een sleutelrol in de kenniseconomie, want kenmerkend voor deze economie is dat kennis en vaardigheden van werknemers snel verouderen. Juist hierom moet de overheid betrokken zijn bij scholing van werkenden en werklozen. De noodzaak van deze betrokkenheid wordt volgens De Grip versterkt om een dreigende tweedeling op de arbeidsmarkt te pareren. Voorkomen moet worden dat tekorten ontstaan aan hoger opgeleiden en vakmensen in combinatie met een overschot aan lager opgeleiden of mensen met verouderde kennis en vaardigheden.
Het Nationaal Actieplan Werkgelegenheid zoals de overheid dit uitvoert voorziet in de integratie van scholingsbeleid gericht op langdurig werklozen met scholing van werkenden. Daarnaast zullen er financiële middelen worden ingezet voor het bestrijden van voortijdig schoolverlaten, het versterken van de beroepsbegeleidende leerweg en het praktijkonderwijs. Maar volgens De Grip is deze integratie nog onvoldoende. Vandaar dat hij pleit voor het samenvoegen van de ministeries van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dankzij die samenvoeging kan worden voorkomen dat het overheidsbeleid op het gebied van de scholing van werkenden en werklozen verkokerd raakt.
WA