Data Distilleries, leverancier van software voor customer relationship management, komt als enige Nederlands bedrijf voor op een lijst van beste investeringen. De lijst is gebaseerd op een onderzoek van twaalf grote investeerders.
De resultaten van dit onderzoek werden vorige maand gepubliceerd in een bijlage van de Europese versie van de Wall Street Journal. Vier keer per jaar publiceert dit blad een Envy Poll. Volgens de middeleeuwse Italiaanse schrijver Dante is afgunst (envy) één van de zeven doodzonden die leidt tot een gang naar het vagevuur of de hel. Investeerders vinden afgunst geen zonde, maar juist een blijk van waardering. Als een investeerder merkt dat een concurrent hem voor is geweest door geld te steken in een nieuw bedrijf, is afgunst een geaccepteerde emotie. Op dit principe van gezonde afgunst is de Envy Poll gebaseerd. Twaalf grote investeerders kregen de vraag voorgelegd welke investeringen zij dit jaar zijn misgelopen.
Grote verschillen
Het onderzoek resulteerde in een lijst van 21 bedrijven, waaronder het Nederlandse Data Distilleries. De meeste hebben op de een of andere manier te maken met Internet en draadloze applicaties, maar er staan ook bedrijven op die actief zijn op het vlak van software, glasvezeltechniek en biochemie. Verrassend genoeg telt de lijst zelfs enkele bedrijven die consumenten-toepassingen bouwen voor Internet. Het onderzoek heeft geen wetenschappelijke pretenties, maar het signaleert wel een aantal opvallende feiten. Zo blijkt dat investeerders totaal verschillend te werk gaan.
Guy Kawasaki, ceo van een Amerikaanse investeringsbank en lid van het envy panel, vindt dat het onderzoek duidelijk aantoont dat investeerders een open mind hebben. Ze geven immers bijna allemaal verschillende tips. Slechts twee investeerders noemen hetzelfde bedrijf . Zij tippen het Franse Webraska, dat wordt gefinancierd door Apax Partners en Argo Global Capital. Kawasaki geeft toe dat de grote verschillen aantonen dat investeerders niet goed kunnen voorspellen welke jonge bedrijven succesvol worden.
Amerika
Data Distilleries, opgericht in 1995, voltooide deze zomer de tweede investeringsronde en haalde daarmee 56 miljoen gulden op. De investeerders in het bedrijf zijn: het Amerikaanse Anderson Consulting Ventures, en Capital Z Partners, het Nederlandse Gilde IT Fund en het Britse Efinanceworks.
Dirk Jan Hoekstra, belast met de marketing bij Data Distilleries, legt er de nadruk op dat het belangrijk is dat de buitenlandse investeerders nu participeren. "Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit het buitenland. Dankzij de buitenlandse investeerders kunnen we nu makkelijker zaken doen met grote financiële instellingen." Dit jaar worden zeven vestigingen in Europa geopend, begin 2001 moet de vestiging in New York open gaan.
De eerste drie jaar van zijn bestaan was Data Distilleries actief als marketingbedrijf. Hoekstra: "Pas sinds twee jaar zijn we een softwareleverancier. De basis van onze productlijn is software voor datamining, die we inmiddels kunnen koppelen aan oplossingen voor customer relationship management." Dergelijke toepassingen worden vooral gebruikt bij call centers van banken en verzekeraars.
Het zestig werknemers tellende softwarebedrijf heeft plannen om eind 2001 naar de beurs te gaan. Maar gezien het slechte beursklimaat, wil Hoekstra zich daar niet op vastleggen.