Opluchting in de telecomsector: ’s werelds grootste Internet-portal Yahoo heeft het derde kwartaal beter afgesloten dan verwacht.
Het bedrijf maakte zijn reputatie waar dat het een van de weinige dotcommers is die zwarte cijfers schrijft. De winst steeg in het afgelopen kwartaal tot 81,1 miljoen dollar (205 miljoen gulden), waar dat een jaar geleden nog 38,5 miljoen dollar (98 miljoen gulden) was. De omzet verdubbelde bijna tot 295,5 miljoen dollar (750 miljoen gulden).
In september bezochten dagelijks 780 miljoen mensen de Internet-pagina’s van Yahoo, tegenover gemiddeld 680 miljoen in juni. Ook het aantal abonnees steeg wereldwijd. Sinds eind juni wist de portal er 30 miljoen meer aan zich te binden, waardoor het totaal aantal abonnees eind september op 185 miljoen komt.
De markt had reikhalzend uitgekeken naar de cijfers. Ze worden gezien als een indicator voor de stand van zaken in de ‘nieuwe economie’. Analisten zien in de goede cijfers een bewijs dat de Internet-advertentiemarkt sterk blijft. Yahoo is voor zijn inkomsten goeddeels afhankelijk van advertentie-inkomsten. Wat de beleggers van de cijfers van Yahoo vinden, blijkt vandaag. De kwartaalcijfers werden gisteren na het sluiten van de beurs pas bekendgemaakt.