Intel gaat zijn Internet-activiteiten uitbreiden naar Europa. Klanten kunnen via een razendsnel netwerk complete films over het net versturen.
Uiteraard behoren ook video-conferenties tot de mogelijkheden. Intel, dat vooral bekendheid geniet als ’s werelds succesvolste maker van processoren, wil de komende twee meer dan 200 miljoen dollar (520 miljoen gulden) investeren in nieuwe Internet-diensten. Ruim 50 miljoen gulden daarvan wordt geïnvesteerd in het nieuwe mediacentrum in Groot-Brittannië, dat volgende maand al van staart moet gaan. Onder meer Guinnessworldrecords.com heeft zich al gemeld als klant.
Het ‘streaming netwerk’ stelt bedrijven in staat om bijvoorbeeld live concerten, films, radioprogramma’s en allerlei video-briefings zonder schokkerig beeld of geluid over het Web te versturen. Deze markt is veelbelovend. Volgens het ondezoeksbureau Jupiter Research is de ‘streaming media’-markt over vier jaar goed voor een omzet van ongeveer 2.5 miljard dollar (5,5 miljard gulden).
Intel is bepaald niet de enige speler op deze betrekkelijk nieuwe markt. Akamai Technologies doet hetzelfde, terwijl ook een bedrijf als Yahoo in streaming media is gestapt met de aankoop van Broadcast.com.