Europa’s grootste media-onderneming Bertelsmann gaat zijn online boekverkoper Bol.com ingrijpend reorganiseren.
Het mediaconcern wil daardoor beter de strijd kunnen aangaan met concurrent Amazon en beter voorbereid zijn op toekomstige groei. De veranderingen komen op het moment dat Bol-ceo Heinz Wermelinger vertrekt naar Highlight Communications, een Zwitsers filmlicentie-bedrijf. Volgens Bol stegen de verkopen over het derde kwartaal onder de leiding van Wermelinger met 500 procent. Hij zorgde er bovendien voor dat Bol internationaal sterk kon expanderen. De opvolger van Wermelinger is nog niet bekend.
De reorganisatie van Bol omvat een opsplitsing van de online boekverkoper in vier regionale divisies. "We maken Bol klaar voor verdere groei", aldus Klaus Eierhoff, die als lid van de raad van bestuur van Bertelsmann de multimedia onder zij hoede heeft.
Bol is optimistisch over de omzet voor dit jaar. Het online bedrijf gaat ervan uit dat de omzet boven de 44 miljoen dollar zal uitkomen, na de goede resultaten over het derde kwartaal. In augustus noteerde Bol een record-aantal van 12 miljoen consumenten dat zijn sites bezocht. Of de cijfers voldoende zijn om een beursgang te overwegen – Bol stelde deze afgelopen mei uit vanwege het slechte beursklimaat – is niet bekend gemaakt.