Het Amerikaanse i2 Technologies heeft de nieuwste versie van zijn online uitwisselingssoftware Tradematrix gelanceerd.
De ontwikkelaar van Internet-software claimt dat de software een belangrijke spil zal vormen in de nieuwe generatie handelsknooppunten op het Internet. De nieuwe Tradematrix-software maakt het voor bedrijven mogelijk gegevens uit te wisselen op het gebied van productontwerp en productieprocessen.
Daarnaast lanceert i2 ‘Fulfillment Matrix’, dat voorziet in de logistieke dienstverlening aan de klant. Met de introductie van deze software denkt i2 de concurrentie een flinke stap voor te zijn waar het gaat om online handelssystemen. Het bedrijf heeft eerder al allianties getekend met IBM en Ariba, om zijn positie op de online handelsmarkt te versterken. Volgens i2 stijgt de nieuwe Tradematrix-software ver uit boven het simpele niveau van bieden en verkopen.
Tradematrix 5.0 bevat een aantal softwarecomponenten. De onderdelen Design Solution en Buy Solution verzorgen de relatie met de leveranciers, onder andere wat betreft het verkrijgen van producten en de aanschaf van componenten. Sell Solution en Service Solution zorgen respectievelijk voor de op crm (customer relationship management) gebaseerde relatie met de klant en de dienstverlening aan de consument. De Fulfillment Matrix regelt het logistieke traject.
Op dit moment zijn i2, Ariba en IBM nog druk doende hun softwareproducten te integreren, maar de partijen laten er geen misverstand over bestaan de slag om de online handelsmarkt te willen winnen van de grootste rivalen Oracle en de alliantie Commerce One en SAP. Op dit moment heeft i2 contracten voor 24 online handelsknooppunten. Dat is minder dan Commerce One, dat nu 56 online knooppunten van software voorziet, maar meer dan SAP (27 contracten) en Oracle (11 contracten).