Oracle Nederland krijgt een nieuwe directeur. Johan Doruiter, nu nog directeur van Fujitsu Siemens Computers, stapt per 1 december over naar het bedrijf.
Huidige directeur, Nico van de Ven, wil zich bezig gaan houden met startende Internetbedrijven.
Johan Doruiter kan nog niet veel vertellen over zijn nieuwe functie. Wel benadrukt hij dat zijn overstap naar Oracle niets te maken heeft met zijn huidige werkgever, Fujitsu Siemens Computers. "Oracle is een interessant bedrijf om voor te werken, voor mijzelf is het een mooie volgende stap."
Het samengaan van Fujitsu en Siemens is volgens Doruiter bijna voltooid. Op dit moment moeten in Nederland alleen nog administratieve details worden geregeld. "De integratie is zo goed als volbracht. Alleen over de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden zijn we nog in onderhandeling met de ondernemingsraad. Dat hoop ik nog voor mijn vertrek rond te hebben."
Doruiter verwacht zich aanvankelijk bij Oracle vooral te richten op de groei van het aantal licenties. "Dat is de kernactiviteit van Oracle, het aantal licenties moet sterk groeien." Doruiter vindt het nog te vroeg om te zeggen hoe dit zich gaat verhouden tot de opkomende asp-markt.
Bij Fujitsu-Siemens was Doruiter verantwoordelijk voor de geruchtmakende samenwerking met Albert Heijn. De grootgrutter maakte met de verkoop van Fujitsu-Siemens PC’s zijn debuut als PC-dealer. De belangstelling voor de actie was zo groot dat de helpdesk van de fabrikant aanvankelijk volledig overbelast raakte.
De relatie met de traditionele wederverkopers van Fujitsu Siemens kwam door de actie wel even onder druk te staan. Maar kritiek wees Doruiter categorisch van de hand, omdat de trend in het distributiekanaal toch was ingezet dat hardware door dalende marges gemeengoed wordt, en dealers hun bestaansrecht ontlenen aan hun toegevoegde waarde. Enkele Nederlandse concurrenten van Fujitsu Siemens concludeerden achteraf met spijt dat ze eigenlijk zelf graag op het idee waren gekomen. Enkele weken geleden ging een nieuwe actie van start met Albert Heijn, dit maal met de verkoop van notebooks.
De toekomstige directeur van Oracle Nederland weet nog niet of hij in zijn nieuwe functie vergelijkbare onorthodoxe marketingmethoden gaat gebruiken, maar, aldus Doruiter, "het is altijd goed om creatief te zijn, en andere dingen te doen dan de concurrentie. Dat heb ik wel in me."
Hij zal het zich in zijn nieuwe functie niet kunnen veroorloven zijn partners van zich te vervreemden, omdat zijn voorganger Nico van de Ven juist het Nederlandse partnerbeleid op de rails heeft gezet. De belangrijkste uitdaging voor Doruiter zal echter zijn om de transformatie van Oracle tot een volwaardige e-business leverancier te voltooien. Uit de laatste kwartaalcijfers van Oracle blijkt dat de database nog steeds het leeuwendeel van de omzetgroei voor zijn rekening neemt.