Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs schrapt met ingang van komend schooljaar het vak Informatiekunde in de basisvorming. Fenit keurt deze stap af.
De federatie van Nederlandse IT-bedrijven wil juist een verbeterde versie van het vak terug in het pakket. Volgens Adelmund moet de druk op de leerlingen in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs worden verlaagd. Daarnaast is het zo dat Informatiekunde nu slecht uit de verf komt. Vakken die niet voldoen moeten uit het curriculum worden verwijderd. De bedoeling is dat de ‘leerdoelen’ van Informatiekunde opgenomen worden in de vakken die overblijven. In de praktijk betekent dit dat computerinzet bij vakken als Frans en Nederlands het vak moeten vervangen.
Fenit, de federatie van Nederlandse IT-bedrijven, vindt dat het afschaffen van Informatiekunde niet strookt met de door de overheid hardop uitgesproken ambitie om tot de Europese top op ict-gebied te behoren. Goede ict-scholing in het voortgezet onderwijs kan alleen als Informatiekunde als een apart vak wordt gegeven. Dit acht de belangenorganisatie essentieel. Integratie van bepaalde kerndoelen in andere vakken is onvoldoende om leerlingen een goede gemeenschappelijke basiskennis van ict te geven. Naast die kennis moeten leerlingen volgens Fenit een kritische houding ontwikkelen ten opzichte van de mogelijkheden van het gebruik van ict.
Met het onlangs gestarte project ‘Ict-er in de klas’ wil de Fenit met collega belangenbehartiger Vereniging ICT Nederland (V-ICT-NL) de krapte op de arbeidsmarkt aanpakken door het imago van de ict-branche bij scholieren op te vijzelen.