Volgens de financiële nieuwsdienst Barron stijgt het aantal Amerikaanse Internet-starters dat zonder geld komt te zitten sterk. Europa doet het beter.
Barron meent dat waarschijnlijk 30 procent van de onderzochte bedrijven aan het eind van het jaar geen geld meer heeft. Barron onderzocht in totaal 339 starters die een totaalbedrag van 1,8 miljard uitgaven in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit betekent een stijging van 7 procent in het aantal noodlijdende bedrijven ten opzichte van het vorige kwartaal. Het onderzoek geeft aan dat dit percentage de komende tijd alleen maar zal stijgen. Bijltjesdag in Amerika laat niet lang meer op zich wachten.
Barron zet de kosten van Internet-starters af tegen het geld dat starters in het kwartaal wisten te verkrijgen of zelf te verdienen en geeft een lijst van de bedrijven die het meeste geld er doorjagen; de zogenaamdeburnrate. Genesisintermedia, een bedrijf dat in de VS een netwerk heeft opgezet van online winkelcentra, voert de lijst aan, ook al is niet precies duidelijk hoeveel geld het bedrijf heeft uitgegeven. Een aantal onderzochte bedrijven heeft kritiek geuit op de methode waarmee Barron zijn lijst samenstelt.
Pricewaterhousecoopers heeft onlangs in een rapport aangegeven dat de Europese Internet starters het aanzienlijk beter doen. Het verslinden van geld verloopt bij Europese starters aanzienlijk trager sinds december vorig jaar. Hugh Brown partner bij het consultancybureau, geeft als verklaring dat de Amerikaanse markt veel meer concurrentie kent dan de Europese. "Marketing en adverteerkosten zijn in de VS veel hoger, doordat de markt daar veel competitiever is." Pwc voorspelt dat de Europese markt de komende tijd ook zal verharden.