Het dichtslibben van de Nederlands wegen wordt een steeds grotere handicap bij het werven van ICT’ers. Dit stelt het Rotterdamse bedrijf ICT Automatisering. Het wil de medewerkers tegemoet komen door ze werk aan te bieden dat dicht bij huis kan worden uitgevoerd. Om deze reden begint het in Almere en Groningen software-development centra. In deze steden zitten weinig klanten, maar veel mogelijke werknemers.
In de nieuw te vestigen Software Development Labs worden computerprogramma’s ontwikkelt voor consumentenelektronica telecommunicatie. "Juist in de ICT-branch worden steeds meer opdrachten volledig in eigen huis gedaan", aldus Ab Brink van ICT Automatisering. "Het moet dus mogelijk zijn om opdrachten te verwerken ver van de klant." Groningen en Almere bieden geen groot klanten-potentieel, maar daar zijn we werknemers te vinden. "Waar de klant zit maakt niet uit. Belangrijker is waar de ICT’ers wonen." Het bedrijf hoopt in de computerprogramma-laboratoria volgend jaar werk te hebben voor zo’n honderd medewerkers.
Verkeersdrukte
Het bedrijf wil niet langer opboksen tegen de toenemende verkeersdrukte. "Tien jaar geleden reed je nog in een uur van Utrecht naar Eindhoven. Tegenwoordig moet je niet verbaasd zijn als je er twee uur over doet. En niemand zit graag lang in de auto." Toekomstige medewerkers bedenken zich volgens Brink twee keer bij het aannemen van een baan of een opdracht als ze lange reistijden tegemoet kunnen zien.
Telewerken is volgens Brink niet mogelijk. De complexe computerprogramma’s vereisen dat de ontwerpers en ontwikkelaar vaak met elkaar in overleg moeten. "Dat doe je niet vanachter je computer thuis." Het bedrijf zal voor het aansturen van de nieuwe medewerkers in Almere en Groningen gebruikmaken van CMM, een management-model voor teams die computerprogramma’s ontwikkelen.
Zuid-Afrika
Het Rotterdamse automatiseringsbedrijf maakte bij het presenteren van de halfjaarcijfers bekend te stoppen met het werven van ICT’ers in India. Het bedrijf heeft enkele tientallen Indiërs in dienst, maar zal dit aantal niet meer uitbreiden. Het verkrijgen van een werkvergunning voor Indiërs is een tè tijdrovende zaak. De geworven ICT’ers moeten in India wachten tot de ambassade alle documenten heeft nagekeken, een proces dat maanden in beslag neemt. Als alternatief zegt het bedrijf nu ICT’ers te gaan werven in Zuid-Afrika.
De moeite die het bedrijf zich moet getroosten om medewerkers aan te trekken remt de groei. Het bedrijf heeft nu 922 medewerkers in dienst, 43 meer dan vorig jaar. Brink: "De vijver van ICT’ers is klein, en we zijn niet de enige die erin vist."