Baan heeft het lek boven water. Onder het motto ‘wordt vervolgd’ organiseerde het softwarebedrijf de eerste grote klantendag sinds de overname door Invensys.
De eerste mega-order is binnen, en Allen Yurko, directeur van Invensys, verwacht Baan volgend jaar weer winstgevend te maken. De grootste erp-implementatie ter wereld is nog steeds het Baan-systeem bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Veel bedrijven met complexe industriële processen volgden het voorbeeld van de vliegtuigbouwer. Nu het stof rond de overname van Baan door Invensys is opgetrokken blijkt de Boeing-magie nog te werken.
Erik Seppenwoolde sprak over "een geweldige dag". Seppenwoolde is in de nieuwe Baan-organisatie opgeklommen van directeur Nederland tot directeur Emea. Hij verklaarde: "Ik ben blij en opgelucht na de succesvolle overname door Invensys." Hij was zelfs zo blij dat hij de pers, die nog niet zo lang geleden met ingehuurde bewakers geweerd was bij aandeelhoudersvergaderingen, apart welkom heette.
Gastheer bij het evenement was Sijmon van den Berg, de nieuwe directeur Baan Benelux. Hij is een oudgediende in het bedrijf, waar hij vijftien jaar geleden als consultant begon. De laatste zes weken is hij op pad geweest om wederverkopers, en met name de grote consultants, weer te interesseren voor Baan. Hiermee probeert hij wederom op de shortlist te komen, waar steeds meer dienstverleners Baan van verbannen hadden ten tijde van de hevige commotie rond het bedrijf.
De gang van zaken rond Dara is typerend voor de verhouding die veel klanten en potentiële klanten van Baan met de leverancier hebben. "We hadden moeite met het binnenhalen van nieuwe klanten", aldus een op de klantendag aanwezige consultant van Vanenburg Business Systems: "Je gaat niet een bedrag van één miljoen gulden investeren als de dreiging van een faillissement in de lucht hangt."
De overname van Invensys is een keerpunt. Volgens de consultant "begint het nu langzaam aan te trekken. Baan had gewoon dubbel pech, omdat het sowieso slecht ging met de erp-markt." Op het evenement aanwezige gebruikers bevestigen dit. Een klant uit de bouw-wereld heeft het aanschaffen van Baan IV eerder dit jaar in de ijskast gezet. Hij grijpt de klantendag aan om meer inzicht te krijgen over de toekomstplannen van het bedrijf: "Er zijn wel andere kandidaten, maar Baan is weer een serieuze kandidaat".
Een gebruiker uit de metaalindustrie heeft al anderhalf jaar geleden zijn processen geautomatiseerd met software van Baan. Hij zegt vooral gekomen te zijn om duidelijkheid te krijgen. "We hebben het wel even benauwd gehad, maar aan de andere kant zijn er zoveel gebruikers dat het ook wel geruststellend is. In het ergste geval zou de ontwikkeling gestopt zijn en hadden andere partijen de service over kunnen nemen."
Eveneens aanwezig op de klantendag was de Nederlandse afdeling van de Baan World Users (BWU). Deze gebruikersvereniging van Baan is in omvang ondertussen groter dan zijn Amerikaanse pendant. Voorzitter Robert van den Ham is blij met de redding van Baan door Invensys, al heeft Yurko nog niet met de gebruikersvereniging gesproken.
De Nederlandse tak van BWU denkt dat de productontwikkeling gewaarborgd is, nu een kapitaalkrachtig bedrijf achter Baan staat. Van den Ham: "We hebben het gevoel dat dit de beste oplossing is. De intenties van Invensys zijn goed, maar we houden het vingertje waarschuwend omhoog. De intenties moeten wel waargemaakt worden."
Hij denkt dat Baan goede kansen heeft om nieuwe klanten aan te trekken. "Het bedrijf is bij grote consultants van de shortlist verdwenen, maar er is geen alternatief voor in de plaats gekomen. Plannen zijn in de ijskast gezet. Veel klanten hebben met argusogen gekeken toen Baan, met name op financieel gebied, negatief in het nieuws was. Ik weet dat een aantal grote partijen nu weer met Baan in onderhandeling is."
Van den Ham denkt niet dat er nog veel moet veranderen: "Het is goed dat Laurens van der Tang president is geworden. Invensys erkent daarmee dat het product goed is. Dat komt met name door Van der Tang, omdat hij de juiste mensen om zich heen heeft weten te verzamelen. Vooral aan het commercieel apparaat moet wat gebeuren, daarop is het met Baan misgegaan."
Hans Wortmann, bij Baan verantwoordelijk voor de ontwikkeling van software, gaf aan welke koers het bedrijf op technologisch gebied gaat varen. Baan werkt toe naar een open architectuur. Volgens Wortmann gaat Baan daarom meer investeren in migratiegereedschap, worden add on-producten versie-onafhankelijk, en zullen de erp-applicaties in gedeelten worden uitgebracht. "We moeten komen met producten die in componenten leverbaar zijn, de technologie is er rijp voor. Dat kan uiteraard niet direct, maar we zijn een eind op weg."
Aan het eind van de dag maakt Allen Yurko,chief executive (ce) van Invensys, zijn opwachting. Hij besteedt, net als de rest van het management, veel tijd aan besprekingen met partners, om het distributiekanaal weer in orde te krijgen. Met de reorganisatie van Baan denkt hij de belangrijkste problemen uit de weg geruimd te hebben. "Het grootste probleem waar het bedrijf mee kampte wasoverspending. De echte ineenstorting is dit fiscale jaar gekomen, door slecht management. Het binnenhalen van orders is voordien nooit een probleem geweest."
Hij bestrijdt dat Baan moeite zal hebben om uit te groeien tot meer dan een erp-leverancier: "Dat is de grootste misvatting die bij iedereen bestaat over Baan. Van alles wat Baan verkocht was 40 tot 45 procent al geen erp meer. Anders zouden we het niet eens overgenomen hebben. Dat beeld moeten we met goede marketing veranderen."