Het Internet kan helpen om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden. Dat bleek gisteren bij de jubileumviering van de Nederlandse Vereniging van Ex-Politieke Gevangenen (Expoge).
Ophttp://www.dachau.nl zijn in de paar maanden van het bestaan al meer dan 5000 bezoekers gekomen, zo maakte initiatiefnemer Ton Tullenaar gisteren bekend.
‘Neemt de fakkel over, gij jongeren, en houdt die brandend’, luidde het motto van het 55-jarige jubileum gisteren van Expoge, die onder meer werd opgeluisterd door prinses Margriet, vice-premier Borst en burgemeester Opstelten. Expoge is een snel uitstervende vereniging. Van de drieduizend leden zijn er nog maar 800 over, en van hen waren er gisteren maar 300 aanwezig bij de viering. De verklaring is eenvoudig: veruit de meesten zijn inmiddels de 80 ruimschoots gepasseerd.
Volgens Borst is er gezien de ontwikkelingen in de wereld, zoals op de Balkan, geen enkele reden om achterover te gaan zitten. Zij vond het bemoedigend dat jonge kinderen erg geïnteresseerd zijn in de ervaringen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt.
Een van die jongeren is Ton Tullenaar, de zoon van Gerard Tullenaar die in de oorlog de verzetskranten Het Parool en Vrij Nederland rondbracht.
Pa werd opgepakt en belandde uiteindelijk in Dachau. Na de oorlog werd in huize Tullenaar nauwelijks over de internering gesproken. "De oorlog werd doodgezwegen. Er werden geen vragen gesteld, geen oorlogsfilms gekeken en er werd niet met schiettuig gespeeld."
Toch mocht hij als 10-jarige mee naar uitreikingen van lintjes en naar herdenkingsbijeenkomsten. Daar raakte hij gefascineerd door de verhalen van ex-gevangenen uit Dachau. In 1992 reisde hij met zijn vader naar Dachau. In 1998 aanvaardde hij een bestuursfunctie in de stichting Vriendenkring Oud-Dachauers.
Wetende dat de jeugd zijn informatie nu en in de toekomst voor een groot deel van het Internet haalt, werd halverwege dit jaar de websitehttp://www.dachau.nl gebouwd. Daarop zijn onder meer persoonlijke herinneringen van gevangenen te lezen.
Tullenaar: "We hebben, boven alle verwachtingen, al 5618 bezoekers gehad. De fakkel die de jongeren moeten gaan overnemen, zal in elk geval een digitale zijn."