Nortel Networks heeft technologie voor spraakherkenning van Philips in zijn Oscar (Open Signal Computing and Analysis Resource) platform geïntegreerd.
Het netwerkbedrijf gebruikt Oscar voor computer-ondersteunde spraakdiensten als het vinden van telefoonnummers en email-adressen in zijn directory. Ook wordt het benut voor zaken als afhandeling van vragen en klachten.
Tot nu toe gebruikte de organisatie een systeem waarmee klanten via telefoontoetsen kunnen reageren op voorgekauwde keuzemogelijkheden. Met Speech Pearl van Philips zijn ‘natuurlijke gesprekken’ mogelijk via de systemen van Nortel. Het product van de Eindhovense elektronica-gigant ondersteunt 20 talen en herkent zo’n 200.000 woorden.
"Nortel Networks is nu in staat een vooraanstaande technologie aan te bieden op een platform dat meewerkt aan de snelle groei van e-business", aldus woordvoerder Richard Rosinski van het concern.
Volgens Forrester Research zijn spraakapplicaties voor ondernemingen en aanbieders van verschillende diensten dé mogelijkheid om de relaties met hun klanten te verbeteren. Het onderzoeksbureau voorspelt dat bedrijven in 2003 een slordige 1,3 miljard dollar besteden aan op Internet gerichte technieken voor spraakherkenning.