Corel kampt met voortgaande verliezen en een tegenvallende verkoop. Het heeft al een omvangrijke kostenreductie-operatie gestart om de verliezen in te perken.
Over het afgelopen kwartaal daalden de opbrengsten uit de verkoop van Corel-producten met 49 procent naar 36,4 miljoen dollar. Het nettoverlies bedroeg 10,7 miljoen dollar, tegen 17,6 miljoen dollar over dezelfde periode vorig jaar. Daarmee boekt het Canadese softwarebedrijf een verlies van 0,15 dollarcent per aandeel, terwijl analisten eerder nog rekenden op een winst van 0,28 dollarcent per aandeel.
Recentelijk kon Corel rekenen op een financiële injectie van 55,3 miljoen dollar van een niet nader bekend gemaakte investeerder, waardoor het zijn snel slinkende geldvoorraad op peil kon brengen. Daarvoor had het softwarebedrijf al een serie omvangrijke kostenreductie-maatregelen aangekondigd, waaronder het ontslag van een groot aantal medewerkers en de sluiting van zijn activiteiten in het Ierse Dublin. Corel heeft inmiddels aangegeven ook flink te gaan snijden in zijn advertentie-budget, van 11,6 miljoen dollar vorig jaar naar 6,9 miljoen dollar dit jaar.
Het concern kondigde naast de kwartaalresultaten ook het vertrek aan van oprichter Michael Cowpland als ceo. Cowpland blijft in dienst bij Corel als director en consultant. Ondanks de tegenvallende resultaten noemde interim manager en ceo Derek Burney de prestaties van de onderneming bemoedigend. Volgens Cowpland is Corel op de weg terug naar winstgevendheid en kan het daarmee het respect van de aandeelhouders terugwinnen.