Informix lanceert zijn eerste product uit de nieuwe Business Intelligence (BI) divisie. Het gaat om een tool voor het gebruik van Internet, i.Decide Web Success.
Eerder al maakte Informix de opsplitsing bekend van het concern in twee onderdelen, waardoor wereldwijd 400 medewerkers hun baan verliezen. De reorganisatie is noodzakelijk omdat de resultaten van het concern zwaar tegenvallen.
De nieuwe softwaretool van de Business Intelligence-divisie is gebaseerd op drie afzonderlijke producten: Datastage, Red Brick en Visionary. Met de software kan informatie worden verzameld van het Internet, die vervolgens te vergelijken is met informatie uit traditionele gegevensbronnen. Daarna kan op gedetailleerde wijze het gedrag van consumenten worden geanalyseerd. Ook kun men productomzetten en resultaten van marketingcampagnes in kaart brengen.
Volgens Informix kan de nieuwe softwaretool 10.000 tot meer dan een miljard ‘hits’ per dag aan, en tot meer dan 13 Gb aan gegevens per uur verwerken. De gegevens kunnen vervolgens worden ondergebracht in een omvangrijke database, waaruit onder meer grafische rapporten te destilleren zijn.
i.Decide Web Succes is een op Java gebaseerde applicatie die onder andere te integreren valt met applicaties als erp- en crm-toepassingen. Volgens Informix richt het zich met het product op de top-2000 bedrijven. Een andere doelgroep vormen de e-commercie service-providers die hun producten willen koppelen aan een analytische tool, en isp’s (Internet service providers) die de programmatuur voor web-analyse kunnen leveren als toegevoegde waarde aan hun klanten.
De Business Intelligence divisie opereert apart van Informix Software. Volgens cijfers van Informix zal de divisie jaarlijks tussen de 120 en 150 miljoen dollar omzetten, 15 procent van de totale omzet.