Individuele ondernemers wantrouwen ict-bedrijven zo dat automatiseerders beter kunnen aankloppen bij branche-organisaties om hun oplossingen te slijten.
Dit stelt Hans de Boer, voorzitter van MKB-Nederland, in zijn toespraak tijdens de opening van de driedaagse vakbeurs Business Solutions in de RAI te Amsterdam. Hier bieden ruim driehonderd exposanten en hun partners een beeld van de meest actuele ict-oplossingen aan directie en management van middelgrote en grote bedrijven.
De voorzitter van MKB-Nederland hield zijn gehoor voor dat de ict-ondernemingen er blijkbaar niet in slagen een helder voorstel te doen aan directies van kleine en middelgrote bedrijven. "Tweederde van de mkb-bedrijven heeft een Internet-aansluiting, 40 procent heeft een website. Maar het merendeel van de ondernemers zoekt nog naar de juiste toepassingen voor hun bedrijf. Het imago van de ict-bedrijven is niet erg groot. Projectkosten lopen uit de klauw en de ict-bedrijven zijn te productgericht", aldus De Boer. "Toch is men er rijp voor. En het is heel interessant om binnen te komen bij de individuele, kleine ondernemer, maar ook erg lastig. Beter is het dan ook om aansluiting te zoeken bij de branche-organisaties die vaak al zorgen voor de gezamenlijke inkoop van aangesloten mkb’ers."
Hij voegt daaraan toe dat zijn organisatie bezig is samen met de belangenorganisaties Fenit en ICT Nederland een ict-platform op te richten.
Maurice de Hond, directielid van Newconomy, en Hans de Boer bleken het over veel zaken eens te zijn, maar niet over de creativiteit van de ondernemer. De Hond: "Het grote probleem is dat veel mensen niet in de gaten hebben wat je allemaal kunt doen met automatisering en Internet. Bedrijven moeten de omslag maken van naar binnen gerichte informatie naar het naar buiten brengen van de informatie. Hun klanten moeten kunnen zien wat er binnen het bedrijf speelt. Nog te weinig is er het besef dat alarmfase drie is aangebroken."