Carly Fiorina, door Fortune voor het tweede jaar gekroond tot rijkste zakenvrouw, neemt het voorzitterschap van HP’s Raad van Bestuur over.
Zij had de titels ceo en president van HP al in haar bezit en heeft nu ook de voorzittershamer van terugtredend bestuursvoorzitter Dick Hackborn overgenomen. "Deze benoeming is het bewijs dat HP vertrouwen heeft in het leiderschap van Fiorina en de richting die zij het bedrijf heeft opgestuurd in de 14 maanden sinds haar aanstelling", zo roemt hij haar kwaliteiten. "Onder haar leiding zal het bedrijf een verregaande groei meemaken." De onderneming verwacht de belofte van 15 procent groei over het binnenkort af te sluiten financiële kwartaal waar te maken.
Hackborn was degene die haar een stevige positie in het bedrijf gaf. Toen Fiorina, die op dat moment werkzaam was bij Lucent Technologies, solliciteerde bij HP raakte zij een gevoelige snaar. "Kijk, aan kennis van computers ontbreekt het jullie niet", zei zij bij haar sollicitatie. Waarna ze aanvulde: "Jullie hebben technologische kennis, ik zal zorgen voor de strategische visie." Niet slecht voor een studente Middeleeuwse geschiedenis die ooit een bijbaantje als secretaresse bij de expeditie van het bedrijf had.
Hackborn heeft de desktopprinters van HP tot een succes gemaakt. Wie dacht dat HP met een marktaandeel van 60 procent op dit gebied niet meer kan groeien, moet goed opletten wat voor draai Fiorina aan deze activiteit wil geven. Dit voorjaar heeft HP allianties gesloten met bedrijven om printers te ontwikkelen die rechtstreeks vanaf Internet kaartjes, kranten, postzegels en een heel scala aan nieuwe producten kunnen afdrukken. Opeens zijn printers geen stomme randapparaten meer maar informatietoepassingen die een hele verzameling van e-toepassingen mogelijk moet maken.
Haar eerste verdienste is de interne reorganisatie, waarmee het bedrijf zijn onkosten heeft weten terug te dringen. Zij heeft 75 miljoen dollar in de personeelskosten kunnen snijden door de personeelsadministratie op Internet te plaatsen. Nu inventariseert HP via Internet waar inzet van personeel nodig is. Ook voor betalingen heeft het bedrijf een eigen online betalingssysteem opgezet, waarmee deze kosten met 7 procent zijn gedaald. De volgende stap is om met deze online systemen geld te verdienen. HP genereert nu 15 procent van zijn inkomsten uit online verkoop. Fiorina wil dit aandeel in de omzet verhogen tot 30 procent.
Op commercieel vlak weet Fiorina ook haar mannetje te staan. Toen Fiorina vorig jaar aangaf dat HP servers zou weggeven aan Internet-starters in ruil voor aandelen of toekomstige omzet, gaf topman Scott McNealy van concurrent Sun aan dat HP oneerlijke praktijken gebruikte om zijn marktaandeel te vergroten. Toen Ebay dreigde over te stappen naar HP wist Sun met een uiterst aantrekkelijk aanbod het bedrijf toch nog voor zich te winnen. Bij Amazon lukte dit niet en hier wist Fiorina voor 500 miljoen aan Unix-apparatuur te verkopen, plus de deal dat de online boekenhandelaar exclusief de printers van HP verkoopt op zijn druk gefrequenteerde website.
Dat McNealy in Fiorina een waardige tegenstander ziet blijkt al uit de middelen waarmee hij haar probeert te bestrijden. Vorig jaar liet hij analisten een persiflage op een HP televisiespotje zien. In de echte commercial staat Fiorina voor de garage waar William Hewlett en David Packard hun bedrijf ooit begonnen. In de Sun persiflage stort een nepgarage rond een look-a-like in.
Fiorina zelf verbindt haar rol als leider ook aan dit relikwie van het bedrijf: "Leiderschap gaat niet over hiërarchie, titel of status. De hoogste plicht van een leidinggevende is het om mensen uit te dagen en de ruimte te geven om inventieve, dappere en opmerkelijke dingen te doen. Bij Hewlett-Packard noemen wij dit de regels van de garage", zo vertrouwde zij studenten van het prestigieuze MIT toe bij de ontvangst van hun bul, die op een woordje van deze oud-student werden getrakteerd.