America Online en NTT Docomo willen de handen ineenslaan op het terrein van mobiele Internet-diensten, die zowel in Japan als elders worden aangeboden.
Volgens zegslieden krijgt het Japanse Docomo een aandeel van ongeveer 43 procent in de Japanse Internet-poot van AOL, en wordt het daarmee de grootste aandeelhouder. AOL zou zijn aandeel terugbrengen van 50 naar 39,3 procent. Met de deal zou de grootste wereldwijde dienstverlener van vaste (AOL) en mobiele (Docomo) Internet-diensten ontstaan.
Volgens de nog niet definitieve voorwaarden van de samenwerking zou Docomo 120 miljoen dollar in AOL Japan investeren en het recht krijgen de ceo (chief executive officer) te benoemen. AOL zou op zijn beurt 100 miljoen dollar extra in de samenwerking steken en de coo (chief operating officer) mogen aanwijzen.
De samenwerking met Docomo zou betekenen dat AOL zijn aanwezigheid in Japan sterk kan uitbreiden. Op dit moment moet het nog opboksen tegen stevige concurrentie van lokale rivalen. Bovendien ligt de Amerikaan met 460.000 Japanse abonnees nog sterk achter op marktleider Fujitsu, die met zijn Nifty-service inmiddels 2,3 miljoen abonnees heeft binnengehaald.
Naar verwachting zullen AOL en Docomo de overeenkomst in de loop van deze week in Tokio bekrachtigen.