Herstel van zijn databaseverkoop heeft bij Oracle geleid tot recordcijfers in het eerste fiscale kwartaal van 2001. Gedreven door de databasemarkt steeg de nettowinst met 111 procent. De verkoop van Oracles e-business suite komt daarentegen moeilijker op gang dan verwacht.
In het eerste fiscale kwartaal van 2001, dat eindigde op 31 augustus, heeft Oracle een omzet gehaald van 2,3 miljard dollar. Dat is een lichte stijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen de omzet 2 miljard dollar bedroeg. De nettowinst is echter met 111 procent gestegen, van 237 miljoen dollar tot 501 miljoen dit kwartaal. De database is met 585 miljoen dollar het belangrijkste product, gevolgd door de applicatiesoftware, met een aandeel van 156 miljoen dollar.
Transformatie
Ondanks de goede resultaten, laten de cijfers wel zien dat Oracle er nog niet in is geslaagd de transformatie tot een volwaardige e-business vendor te voltooien. De omzet uit verkoop van applicatiesoftware steeg weliswaar met 42 procent, maar op grond van de e-business strategie van Oracle hadden analisten en beleggers op Wall Street een stijging van meer dan 60 procent verwacht. Het zwaartepunt van de groei blijkt echter nog steeds te liggen bij de database.
De omzetgroei uit verkoop van de Oracle database liet het laatste kwartaal een duidelijk herstel zien. In het vorige kwartaal bleef de groei van de databaseverkoop steken op 12 procent. In het kwartaal dat eindigde op 31 augustus was die groei 32 procent, tot een omzet van 585 miljoen dollar. Analisten hadden gerekend op niet meer dan 25 procent. Financieel directeur Jeff Henley waarschuwde er na de presentatie van de cijfers wel voor dat de resultaten uit databaseverkoop in latere kwartalen enigszins mager kunnen lijken, vergeleken met de recordgroei in het eerste kwartaal.
Verkoopcyclus
Ceo Larry Ellison wijt de achterblijvende groei in verkoop van de applicatiesoftware aan de langere verkoopcyclus voor deze producten. Implementatie van deze toepassingen is vrij ingrijpend voor de infrastructuur van de gebruikers. Ellison verwacht dat de verkoop in het tweede kwartaal in een stroomversnelling zal komen, onder meer door de aankondiging dat een grote financiële instelling de e-business suite gaat gebruiken.
Maar er is meer aan de hand dan een langzame verkoopcyclus. Volgens onderzoeksbureau Gartner wachten veel gebruikers met het aanschaffen van Oracle 11i tot het product wat verder ontwikkeld is. Zo heeft Oracle nog niet alle onderdelen, zoals mobiele crm, uitgebracht. Ook speelt mee dat voor het installeren van Oracle 11i de laatste versie van de database, 8i, moet draaien. Dat vereist voor de meeste bedrijven een extra upgrade. Bovendien wachten gebruikers ook hier tot de relatief nieuwe database zich bewezen heeft.
De verkoop van eerdere versie van applicatiesoftware blijft eveneens achter. Oracle heeft volgens Gartner aangekondigd de ondersteuning van versie 10.7 in juni 2001 te beëindigen, zodat daardoor niet veel bedrijven dat product nog aanschaffen In versie 11 ontbreken onderdelen die 11i juist aantrekkelijk maken. Oracle verwacht dit jaar niettemin een groei van de verkoop van 50 procent, en volgens Henley misschien wel 100 procent. Dienstverlening is met een groeipercentage van 2 tot 3 procent per jaar de minst florerende bedrijfsactiviteit.