Met veel toeters en bellen presenteerde computerleverancier Dell deze week zijn b2b-e-handelsplaats voor het mkb. Analisten vragen zich af wat het nut ervan is.
Volgens Dell moet de virtuele marktplaats op termijn extra inkomsten opleveren, maar de meeste analisten denken dat de onderneming alleen maar ‘mee wil in de hype rond e-handel’. Ieder IT-bedrijf wil zich tegenwoordig presenteren als een‘e-business’, maar de vraag is of dat voor hardwarebedrijven wel de juiste weg is. Natuurlijk moet de onderneming mee met haar tijd en elektronische handel hoort daar zeker bij, maar waarschijnlijk zet Dell nu een stap te ver, zo menen de analisten. Om e-handel te drijven hoef je tenslotte niet zelf een marktplaats te beheren, je kunt je ook heel goed aansluiten bij allerlei – verticale en horizontale – initiatieven die allang ‘in de lucht’ zijn.
"Als een bedrijf onderdelen wil kopen van een Dell-klant als bijvoorbeeld Motorola, dan gaat het direct naar de site van Motorola. Niet via de Dell-site", stelt analist Kevin Knox van de Gartner Group. "Misschien dat Dell wat extra inkomsten kan genereren uit de verkoop van kantoorbenodigdheden, maar dat zal in het niet vallen bij de beter uitgeruste online marktplaatsen die in deze branche al bestaan."
Bovendien loopt Dell volgens Knox een groot risico als het artikelen van derden te koop gaat aanbieden via haar eigen site. Zodra daar maar een klein probleem ontstaat, zal Dell het op haar bordje krijgen. Dat zou Dells reputatie op de langere termijn schade kunnen berokkenen, zo denkt Knox. Hij verwacht dan ook niet dat Dells voorbeeld navolging krijgt van andere hardwareleveranciers.