Internet-krant Sapenda breidt uit. Het dit jaar begonnen bedrijf heeft kantoren geopend in Parijs, Milaan en Düsseldorf.
Hiermee krijgt de onderneming vaste voet aan de grond in de landen waar het al langer actief is. Het hoofdkantoor van het door drie Nederlandse dertigers opgerichte bedrijf blijft in Nederland. Sapenda bezorgt een gratis krant per email met edities voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië in de eigen taal.
Abonnees kunnen kiezen over welke onderwerpen ze nieuws willen ontvangen en op welk tijdstip ze dat willen ontvangen. Sapenda beschouwt zichzelf als een aanvulling op bestaande nieuwsuitgaven, zoals websites van kranten. In de email uitgaven van De Sapenda worden abonnees via korte samenvattingen en hyperlinks verwezen naar sites met uitgebreidere informatie.
Daarmee lijkt het bedrijf enigszins op de site Kranten.nl, dat dagelijks zijn abonnees een overzicht biedt van wat de dagbladen te bieden hebben en hun via hyperlinks direct naar de uitgebreidere artikelen loodst. Uitgever PCM (Volkskrant, Trouw, Parool, Algemeen Dagblad en NRC-Handelsblad) spande onlangs een geding aan tegen de site omdat via de hyperlinks de hoofdpagina van de webedities wordt gepasseerd waarop de meeste advertenties staan. De rechter stelde PCM echter in het ongelijk.
Sapenda heeft als ambitieuze doelstelling om minimaal een miljoen abonnees te hebben aan het einde van het jaar. Hoeveel abonnees de nieuwsdienst momenteel heeft, is niet bekend.
De dienst krijgt haar inkomsten uit advertenties, e-commerceactiviteiten en sponsoring. Sapenda International is volledig eigendom van Virtual Industries Eventures. Het bedrijf ontwikkelde eerder online concepten als NU.nl, Internet Pers Bureau Nederland, Businessnet.nl en Netdirect.nl.