Met het aanbieden van diensten via een portal en dat te presenteren als een vroege .Net implementatie, hoopt MS de concurrentie een stap voor te zijn.
Die concurrentie is dan vooral Netbusiness.com, het Netscape-informatieportaal dat America Online (AOL) in de markt heeft gezet voor kleinere bedrijven. Daarmee richt AOL zich op precies dezelfde klanten als bCentral.
Het dienstenpakket dat Microsoft nu onder de .Net-vlag aanbiedt, bevat geen enkel stuk software dat niet al elders op het web wordt aangeboden, maar Microsoft heeft er belang bij de in juni gepresenteerde .Net-strategie zo snel mogelijk ’tastbaar’ te maken. DeBusiness Web Services, zoals het pakket is gedoopt, biedt uiteenlopende hulpmiddelen voor bijvoorbeeld domeinnaamregistratie,hosted email gebaseerd op Microsofts Exchange- en Outlook-webtoegangsapplicaties, websiteproductie en -hosting en hulpmiddelen voor het beheer van email en een zoekmachine.
Het .Net-platform zal volgens Microsoft-baas Steve Ballmer de IT-wereld net zo op z’n kop zetten als enkele jaren geleden de Internet-browsers hebben gedaan. Ballmer sprak die verwachting uit in de Chinese hoofdstad Beijing, waar hij ondermeer het startschot gaf voor de promotie van de .Net-strategie in China.
Microsoft presenteerde het .Net-platform afgelopen zomer als een platform voor het aanbieden van applicaties in de vorm van diensten over het Internet. Vanaf het verschijnen van Whistler – de opvolger van Windows 2000 – in de tweede helft van 2001 zal het platform worden geïntegreerd in de besturingssystemen.