Al een aantal jaren loopt de consumptie van Nederlanders in het buitenland sterk op. Eén van de redenen is de toename van aankopen via Internet.
Deze consumptie wordt, onder andere, gemeten aan de hand van de bedragen die Nederlandse rekeninghouders uit buitenlandse geldautomaten opnemen. Ook de betalingen die particulieren in het buitenland met de creditcard doen, vallen onder deze consumptie. Het leeuwendeel van deze uitgaven betreft ongetwijfeld vakantie-uitgaven, getuige het feit dat de piek in de zomermaanden valt. Recentelijk zijn daar aankopen via Internet bijgekomen.
Het gaat bij b2c e-handel (business-to-consumer) vooralsnog om kleine bedragen. Naar schatting van de Oeso werd er in 1998 voor circa 120 miljoen gulden elektronisch gekocht door 320 duizend particulieren in Nederland. Dat komt neer op een bedrag van 375 gulden per persoon. De producten waar het met name om gaat zijn computerhardware en -software, boeken, muziek, video’s en financiële diensten. Vorig jaar namen volgens de Oeso de aankopen via Internet in Nederland met 210 procent toe tot 375 miljoen gulden, hetgeen overeenkwam met 0,34 procent van de detailhandelsverkopen.
Dit laatste cijfer is lager dan dat voor de Verenigde Staten, het land met naar verhouding de meeste aankopen via Internet. Het Nederlandse cijfer is vergelijkbaar met dat voor de overige Angelsaksische landen, alsmede Scandinavië, maar hoger dan dat voor de andere continaal Europese landen. Veelal lagere verkoopprijzen van online verkopers, aankoopgemak en het toenemende aantal Internet-aansluitingen sinds de komst van ‘gratis’ Internet vormen een impuls voor e-commercie. Wel blijft de traditionele detailhandel waarschijnlijk beschikken over concurrentievoordelen als snelle levering, persoonlijk advies en de mogelijkheid van ‘funshoppen’. De toename van de omzet via Internet illustreert de enorme groeipotentie van dit verkoopkanaal. Forrester Research verwacht dat in 2004 circa 6 procent van de consumentenuitgaven via Internet zal plaatsvinden.