Het Amerikaanse Broadbase Software neemt in een aandelenruil van 654 miljoen dollar concurrent en leverancier van klantenanalyse-software Servicesoft over.
Daarmee versterkt het concern zijn positie in de markt voor beheer van klantrelaties (customer relationship management) met een breed pakket crm-software.
Broadbase hoopt met de overname van concurrent Servicesoft tot een stroomlijning van zijn crm-producten te komen. Broadbase is vooral sterk in online marketing en analyse-applicaties op het gebied van e-commercie, terwijl Servicesoft vooral uitblinkt in marketing-toepassingen via Internet.
Belangrijke klanten van beide bedrijven zijn Akamei, Nortel en netwerkleverancier Cisco. Volgens Broadbase zouden beide bedrijven nooit individueel de gewenste integratie van crm-toepassingen kunnen bewerkstelligen.
Met de deal, die eind van dit jaar afgerond moet zijn, zijn 35,1 miljoen aandelen gemoeid. De Servicesoft-aandeelhouders krijgen een belang van 36,5 procent in Broadbase. Topman Cuck Bay van Broadbase voorspelt dat de overname van Servicesoft zal leiden tot een sterke groei van zijn concern.