Eudora 5.0, de nieuwste versie van het gratis email-programma van Qualcomm, introduceert aardigheidjes die de commerciële concurrentie doen beven.
Waarom betalen voor een email-product als het gratis Eudora zich door de jaren heen heeft ontwikkeld van basaal mailprogramma tot een volwaardig product met diverse baanbrekende eigenschappen? Die vraag zullen gebruikers en concurrenten zich stellen bij de introductie van Eudora 5.0. De nieuwigheden die de meeste indruk zullen maken: het Eudora Sharing Protocol en Moodwatch.
Het Eudora Sharing Protocol stelt gebruikers in staat documenten toegankelijk te maken voor kleine groepen vrienden of collega’s. Stap 1: maak een map aan op de eigen harde schijf en maak deze toegankelijk voor het delen van bestanden. Stap 2: voer de email-adressen in van de derden die toegang tot de map moeten krijgen. Elk moment dat een van de gebruikers een wijziging aanbrengt in een document in de map, zal deze voor alle gebruikers worden geactualiseerd. Voorwaarde is wel dat alle gebruikers Eudora 5.0 draaien. Indien een van de gebruikers een eerdere versie, of een concurrerend product, draait, is het nog wel mogelijk tot een deelgroep toe te treden, maar zal de automatische actualisering niet plaatsvinden.
Het tweede in het oog springende aardigheidje is Moodwatch. Moodwatch scant berichten op het moment dat de zendknop wordt ingedrukt op aanstootgevende kreten en frases. Op het laatste moment wordt een heethoofdige gebruiker er aldus op geattendeerd dat hij de diep beledigende mail aan een overspelig cyberliefje misschien toch nog eens moet overwegen. Moodwatch houdt de mail uiteindelijk niet tegen, maar dient als rem op onbezonnen epistels. Aanstootgevende berichten krijgen van MoodWatch een ‘scherpheid’-indicatie. Die kan variëren van een tot drie rode pepers.
Eudora 5.0 komt, zoals gebruikelijk, in zowel een gratis als een betaalde versie op de markt. Gratis zijn de gesponsorde versie met de vele advertenties, en de ‘slanke’ versie, die minder mogelijkheden biedt. De betaalde versie biedt dezelfde mogelijkheden als de gesponsorde versie. Om verschoond te blijven van verkooppraatjes moet men ongeveer veertig dollar betalen.