Altavista reorganiseert om uit de rode cijfers te komen. Het stopt de portal, richt zich geheel op zoektechnieken en ontslaat een kwart van de werknemers.
"Een zware zakelijke beslissing", zo typeert Rod Schrock, topman van de zoekmachine en webportal, het besluit een kwart van het personeel af te stoten en Altavista’s media-portaldiensten vaarwel te zeggen. Het doel, het volledig penetreren van de zoekmarkt en het aanscherpen van de zoektechnologie, is echter alleen daardoor te bereiken. De eenduidigere bedrijfsstrategie moet volgens Schrock Altavista nog voor 31 januari 2001 in de plus brengen.
Altavista ‘nieuwe stijl’ zal een Altavista zijn dat teruggaat naar zijn wortels. Zoeken en vinden wordt de kernactiviteit. Daartoe zal zoektechnologie een fikse financiële injectie krijgen. Dergelijke investeringen moeten ervoor zorgen dat Altavista ondermeer een grotere vinger in de pap krijgt op het vlak van verticaal zoeken, met name middels zijn Shopping.com informatiedienst. Daarnaast zal geld gepompt worden in een derde-generatie zoekdienst. Die zoekdienst moet een verbetering betekenen ten opzichte van gangbare technieken in die zin dat de zoekmachine een profiel van persoonlijke gebruikersvoorkeuren zal meewegen in de zoekopdracht. Voorts moet de nieuwe zoektechniek in staat zijn de context van een zoekopdracht te begrijpen en toe te passen.
Naast de investeringen in zoektechnologieën wil Altavista geld vrijmaken voor het uitbreiden van zijn internationale operatie. Binnen een jaar moeten meer dan 35 landen een eigen Altavista-zoekdienst hebben. De reden daarvoor is dat 55 procent van Altavista’s 65 miljoen gebruikers op maandbasis niet uit de VS of Canada komt. Altavista wil recht doen aan die klanten middels landspecifieke sites in de eigen taal, en tegelijkertijd zijn greep op de internationale markt verstevigen. Op dit moment heeft Altavista zeven van die sites in bedrijf, waaronder een Nederlandse. Een Deense zoekdienst, die deze week de virtuele deuren opent, moet de eerste worden van een stroom van nationale Altavista-sites.
Altavista kwam eerder dit jaar in problemen door een mislukte poging een Britse Internet-toegangsdienst op te zetten. Het bedrijf heeft zijn lesje inmiddels geleerd: schoenmaker, blijf bij u leest.