Het vertrouwen in de veiligheid van het Internet taant. En terecht: het is nog altijd niet best gesteld met de bescherming van persoonlijk gegevens.
Twee gisteren uitgebrachte rapporten onthulden hoe slecht bedrijven omgaan met privacy en hoe lang het duurt voordat bedrijven op emails reageren.
Clicksure, een bedrijf dat websites doorlicht, concludeerde dat op zeven van de tien websites van gezondheidsorganisaties de gegevens van de klanten zonder al te veel moeite door hackers kunnen worden bemachtigd. Clicksure vond verder uit dat maar liefst 77 procent van de onderzochte bedrijven zich alle vrijheid voorbehoudt om de persoonlijke gegevens van de bezoekers voor andere (commerciële) doelen te gebruiken. "Dit rapport is een waarschuwing aan bedrijven om zorgvuldiger om te gaan met informatie op straffe van het verlies van het vertrouwen van hun klanten", aldus Clicksure-woordvoerder Phil Hendey bij de presentatie. Clicksure maakte daarbij overigens geen namen van onderzochte bedrijven bekend.
Met de klantvriendelijkheid is het op Internet ook op het gebied van email niet best gesteld, zo concludeerde het Britse Callscan. Het in email gespecialiseerde onderzoeksbureau maakte gisteren bekend dat veel mensen die een email sturen naar een bedrijf, vaak heel laat of slecht antwoord krijgen en soms emails ontvangen met antwoorden op vragen die ze helemaal nooit hebben gesteld.
De twee rapporten kunnen gemakkelijk het toch al op de proef gestelde vertrouwen van Internetters en online-kopers in de veiligheid van hun gegevens verder aantasten. Volgens een onderzoek van het bladSecure Computing Magazine is dat proces al een tijdje aan de gang.