Philips Digitaal Netwerk profiteert aardig mee van de vraag naar snellere Internettoegang. Dit bedrijfsonderdeel dat nog maar kort bestaat, zit nu al op een omzet van meer dan één miljard euro. Dit resultaat is te danken aan de verkoop van opzetkastjes als gevolg van de sterke opmars van breedband kabel, Adsl en digitale omroepdiensten over land en via satellieten.
De opzetkastjes, ook wel settop boxen genoemd, vliegen de deur uit. Dit jaar zullen er dertig miljoen van over de toonbank gaan. Rob van Oostenbrugge, topman van Philips Digitaal Netwerk, verwacht dat het verkoopvolume over drie tot vier jaar verdubbeld zal zijn tot 60 miljoen. AT&T, Canal Plus, Kirch en AOL TV behoren tot de grootste klanten.
Philips borduurt daarbij voort op haar expertise in consumentenelektronica, communicatie en omroepsystemen. Digitale convergentie vormt de rode draad. Het opzetkastje ontwikkelt zich naar een ‘home gateway‘, een toegangspoort thuis die traditionele kabelapplicaties combineert met Internet. Het concern volgt de evolutie van Internet op de voet. In steeds meer consumentenapparatuur komt de mogelijkheid van Internettoegang.
Nieuwe generatie
De set-top box wordt volgens Van Oostenbrugge de kern waar alles omdraait. Deze kastjes voorzien in de toegang tot de netwerken, de opslag en de verwerking van gegevens. Die boxen vormen weer een tussenschakel met een brede variëteit aan huishoudelijke apparaten. De communicatie verloopt via al dan niet draadloze netwerken. Door te investeren in innovatieve settop box-platformen hoopt Philips te voldoen aan de wensen van de grote netwerkoperators. Hoogwaardige boxen zullen worden voorzien van de TriMedia-processor.
Deze nieuwe generatie boxen zijn geschikt voor verschillende middleware-oplossingen. Van Oostenbrugge noemde onder meer Microsoft TV, Liberate DTV Navigator, Open-TV en e4TV. Al deze software platforms kunnen worden uitgebreid met extra mogelijkheden zoals thuisnetwerken, media streaming en Internettelefonie.
Verder heeft de kabelmaatschappij UPC besloten haar nieuwe decoders voor digitale interactieve televisie voorlopig te voorzien van Philips-software, omdat Microsoft niet snel genoeg de benodigde programmatuur kan leveren. Op termijn zal de Philips-software in de opzetkastjes moeten wijken voor die van Microsoft. UPC wil de nieuwe dienst in oktober introduceren op de Amsterdamse kabel. Voor het Weense kabelnet is definitief gekozen voor software van Liberate.
Webmonitor
Philips zal omstreeks de jaarwisseling een webmonitor uitbrengen. Hiermee kan zonder PC toegang tot Internet worden verkregen. Het gaat hierbij om een vrij eenvoudig apparaat zonder uitgebreide PC-functionaliteit. De webmonitor is met name bedoeld voor de Chinese markt, waar behoefte bestaat aan een goedkope manier om te surfen. Bekeken wordt of een dergelijk apparaat ook op de Europese markt kans van slagen heeft, als tweede apparaat om toegang te verkrijgen tot Internet.