Wat had nou meer voor de hand gelegenen dan dat Internet deze dagen bol had gestaan met advertenties die refereren naar het sportevenement: de Olympische spelen.
In alle andere media speculeren reclames op de Olympische Spelen die vrijdag in Sydney van start is gegaan. Hoe zit het met Internet? Bar weinig. Alle grote bedrijven geven hun geld uit aan zendtijd op de grote televisiezenders. Internet moet het doen met wat kruimeltjes.
Niet alleen de media die de grote merken als Coca Cola en McDonalds hebben uitgekozen zijn traditioneel, ook de inhoud van de spots zal als vanouds zijn. Het moment waarop de zwemmers met een snoekduik het water in gaan krijgt een verbinding met een slok cola. McDonalds pakt het wat humoristischer aan met spotjes die al een aantal weken op de Nederlandse televisie te zien zijn, zoals een estafettenummer dat bestaat uit het doorgeven van een zakje frites. En Visa gaat het de komende weken hebben over ‘dromen zonder grenzen’
Internetbedrijven zijn nauwelijks te vinden tussen de grote adverteerders. De Nasdaq blijft een beetje kwakkelen en dat betekent dat zelfs de grote namen geen geld genoeg hebben om mee te doen aan de honderden miljoenen guldens verslindende commercials tussen de echte publiekstrekkers op de Spelen.
De afwezigheid van grote adverteerders op Internet is volgens dotcombedrijven te wijten aan het Olympisch Comité. Dat heeft Internet-bedrijven verboden om iets te doen aan uitzending van de spelen via Internet. Het IOC heeft de rechten in de VS voor veel geld verkocht aan NBC, dat mag uitzenden via zijn eigen sitehttp://www.nbcolympics.com, pas nadat de beelden op televisie zijn uitgezonden.
NBC spint inmiddels goed garen bij de Olympische Spelen. Het Amerikaanse bedrijf heeft 700 miljoen dollar (1,75 miljard gulden) betaald voor de uitzendrechten, maar heeft al 90 procent van alle prime-time reclamezendtijd verkocht voor in totaal 900 miljoen dollar. Een half miljard gulden houdt NBC dus al aan de spelen over.
Maar er is hoop: in december gaat het IOC een conferentie houden over Internet en de Olympische Spelen. Dus misschien dat er in 2004 meer in het vat zit voor de sector. Zeker ook omdat tegen die tijd breedband-Internet wijder verspreid zal zijn, waardoor de PC ook een medium wordt om de verrichtingen van sporthelden te volgen.