Het Japanse telecombedrijf NTT DoCoMo heeft al ruim de helft van de mobiele telefoonmarkt van het land in handen. En met de nieuwste Internetdienst i-mode kunnen de abonnees altijd en zonder in te bellen het net op. Japan is veroverd, expansie over de grenzen is dus het motto, onder andere in Nederland – via KPN.
Vanaf de start in 1992 had NTT DoCoMo maar één doel voor ogen: de Japanse mobiele telefoonmarkt in handen krijgen. Met een aandeel van bijna 60 procent in de plaatselijke digitale mobiele telefoniemarkt – bestaand uit 32 miljoen Japanse abonnees – is het telecombedrijf daar aardig in geslaagd. Anderhalf jaar geleden was het dus tijd een nieuw doel uit te zetten: in Japan de eerste, direct toegankelijke mobiele Internetservice ter wereld opzetten. Met die Internetservice, i-mode geheten, zijn de abonnees continu online; ze kunnen dus elk moment zonder inbellen het Internet op. Dat doel heeft DoCoMo ook bereikt. I-mode heeft momenteel naar schatting 70 procent van de Japanse mobiele webmarkt in handen.
De auteur van deze bijdrage heeft (nog) geen toestemming gegeven voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.