Computerproducent Compaq wil het aantal verschillende reeksen van zijn PC’s terugdringen. Daartoe heeft het bedrijf vorige week zijn Prosignia-lijn voor het midden- en kleinbedrijf geschrapt. Compaq volgt hiermee de koers die Macintosh-producent Apple eind 1998 inzette.
Compaq belooft de ondersteuning voor Prosignia-gebruikers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika nog vijf jaar voort te zetten. De machines uit deze serie krijgen opvolgers in de nieuwe S-subserie van Compaqs Deskpro EX- en Armada-series van respectievelijk desktopcomputers en laptops.
De leverancier presenteert het einde van de Prosignia dan ook als een vernieuwing van zijn Deskpro- en Armada-series. De eerste nieuwe S-machines zijn reeds verkrijgbaar. De complete reeks moet voor het einde van dit jaar wereldwijd leverbaar zijn. Compaq wil de Deskpro EXS-modellen alleen direct verkopen.
Vereenvoudiging
Productmanager Lisa Baker van Compaqs desktop-divisie in de Verenigde Staten zegt dat het bedrijf met deze actie zijn productie stroomlijnt. Dat geldt niet alleen voor naamgeving en marketing, maar ook zeker voor de fabricage- en configuratielijnen in fabrieken.
De Prosignia-reeks omvat vijf verschillende systeemkasten met elk weer diverse configuratiemogelijkheden. Dat compliceert de fabricage en zorgt voor relatief hoge productiekosten.
Vice-president Fran�ois Bornibus van Compaq schrijft de behoefte aan vereenvoudiging echter toe aan gebruikers. "De veranderingen in onze productlijnen zijn een directe reactie op verzoeken van onze klanten. Zowel onze grote bedrijfsklanten als het mkb geven aan dat ons productaanbod makkelijker moet zijn te overzien."
Verwarring
Analist Stephen Baker van onderzoeksbureau PC Data zegt dat de Prosignia alleen maar tot verwarring bij klanten heeft geleid. "Het was een extra serie die Compaq niet echt nodig had. Daarnaast was de benaming ondoorzichtig doordat die zowel desktopcomputers als notebooks omvatte. Bovendien was het oorspronkelijk de naam voor een server-reeks van Compaq (geïntroduceerd in oktober 1997 – red.)."
De huidige uitvoering van de Prosignia-serie is nog geen twee jaar oud. Compaq introduceerde die desktop- en notebookmachines in november 1998 toen het zijn verkoopmodel omschakelde om meer van zijn PC’s direct aan klanten te verkopen. Daarbij werd met name op het mkb gemikt, omdat distributeurs en wederverkopers in die markt relatief weinig meerwaarde leveren, aldus de PC-fabrikant.
Achterhaald
De Prosignia vertegenwoordigde ook een poging van Compaq zijn productie- en leveringslijnen te herzien om sneller te kunnen fabriceren. Dit naar het voorbeeld van de directe PC-leverancier Dell.
Inmiddels is de snelle productie van de Prosignia-reeks voorbijgestreefd door de productielijnen die Compaq in huis kreeg toen het in januari dit jaar de Amerikaanse PC-distributeur Inacom overnam. De productie- en distributiefaciliteiten van die onderneming bleken efficiënter dan die Compaq zelf had opgezet voor de Prosignia.