De Internetsite van een bedrijf is voor een werkzoekende IT’er bijna net zo belangrijk als een vacaturesite. Van de IT’ers kijkt 57 procent naar een vacaturesite en 52 procent naar de bedrijvensite. Internet wordt door 31 procent als eerste geraadpleegd voor het zoeken naar werk.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Nanke van Asten uitvoerde in opdracht van het Amsterdamse reclamebureau Aca. Van Asten, een studente communicatiewetenschap en arbeidsstudie aan de Universiteit van Amsterdam legde haar vragen voor aan 485 hoger opgeleiden. Eenderde daarvan betrof IT’ers met een hbo- of wo-opleiding in de informatietechnologie. Van de volledige onderzoeksgroep had 42 procent de studie bijna afgerond of nog geen twee jaar werkervaring; de rest had meer dan twee jaar werkervaring.
Visitekaartje
Het onderzoek wijst onder meer uit dat bij de zoektocht naar een toekomstig werkgever, de website van een bedrijf bijna net zo belangrijk is als een vacaturesite. De gedrukte media vormen overigens nog steeds de belangrijkste bron. Van de IT’ers antwoordde 60 procent bij het zoeken naar een baan eerst krant en tijdschrift te raadplegen, 31 procent noemde Internet als eerste bron.
Van Asten legde de IT’ers een aantal stellingen voor om het belang van de website bij het zoeken naar werk te detailleren. De website is volgens 93 procent van de IT’ers het visitekaartje voor de klanten van het bedrijf en voor 87 procent voor de potentiële werknemers. Om een beeld te krijgen van de werkgever, bekijkt 84 procent de site, 65 procent zegt dan ook eerder te solliciteren bij een bedrijf met een goede site. Ruim de helft, 57 procent, gaf aan eerder te solliciteren bij een bedrijf mét website.
Een e-maildienst om IT’ers van mogelijke banen op de hoogte te stellen, wordt door 33 procent aangewend. Een Internetsite van de belangenvereniging voor IT’ers is voor 32 procent een middel ter oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Jaarverslag
Eenmaal op de bedrijvensite aangeland, zijn IT’ers vooral geïnteresseerd in informatie over producten en diensten; de aanwezigheid van vacatures volgt op de tweede plaats. Minst belangrijk zijn ervaringen van andere werknemers (24 procent) en het op de site aantreffen van het jaarverslag (22 procent).
Van Asten oppert als verklaring van de mindere interesse in vacatures op de website, dat de markt voor IT’ers dermate gunstig is, dat zij ervan uitgaan dat er vacatures zijn. IT’ers, zo merkte ze, waarderen informatie op de website over open dagen en banenmarkten meer dan de andere twee groepen uit het onderzoek, natuurtechnici en economen (30, 22 respectievelijk 19 procent).
"Sterke merken werken", concludeert Van Asten. Op de krappe arbeidsmarkt kiezen kandidaten voor werkgevers die zich onderscheiden; bedrijvensite spelen daarbij een belangrijke rol. Het via de Internetsite communiceren met potentiële medewerkers wint aan gewicht, vindt Aca-directeur Dinand Jansen. "Kandidaten worden steeds kieskeuriger. Op Internet is een goede dialoog met een zelfbewuste werknemer mogelijk."
Wat zoekt de IT’er op een site?
Producten en diensten | 80 procent |
Openstaande vacatures | 78 procent |
Doorgroeimogelijkheden | 77 procent |
Vestigingsplaatsen | 75 procent |
Arbeidsvoorwaarden | 72 procent |
Grootte en geschiedenis | 70 procent |
Bedrijfscultuur | 68 procent |
Visie en missie | 52 procent |
Sollicitatieprocedure | 50 procent |