Roel Pieper houdt zijn hart vast over wat de regering op Prinsjesdag gaat melden aangaande onderwijs en ICT. Hij heeft weinig vertrouwen in een doordachte aanpak.
Het ministerie van onderwijs is van plan het vak Informatiekunde op de middelbare school te schrappen. Uit onderzoek is gebleken dat het vak door ongekwalificeerde docenten en andere problemen niet meer overbrengt dan de basale knoppenkennis die leerlingen ook al meekrijgen op de lagere school.
"Dit stuit ons zeer tegen de borst", aldus Sylvia Roelofs directeur V-ICT Nederland. "Het CBS heeft uitgerekend dat de ICT-sector een groot deel van de economische groei voor zijn rekening neemt. Informatiekunde kan niet zomaar geschrapt worden als het zo belangrijk is voor onze economie." Roel Pieper zei zijn hart vast te houden voor wat de overheid op Prinsjesdag voor ICT in het onderwijs in petto heeft.
Hij en Maurice de Hond gaven donderdag les aan twee middelbare scholen in Nederland om het ICT-imago bij scholieren op te vijzelen.
Het project ‘ICT-er in de klas’ is een initiatief van het platform Onderwijs en Arbeidsmarkt, dat door de brancheorganisaties Fenit en de Vereniging ICT Nederland (V-ICT-NL) ruim een jaar geleden is opgezet om de krapte op de ICT arbeidsmarkt aan te pakken.
Samen met een overeenkomst met HBO Nederland op het gebied van duaal leren, dat ICT verregaand moet integreren in het hbo-curriculum, is het lesgeven aan middelbare scholieren door managers uit het ICT-bedrijfsleven het tweede wapenfeit op het gebied van onderwijs. Binnenkort starten 10 havo- en vwo-scholen met dergelijke lessen. Het platform wil komend lesjaar 500 van de 600 havo en vwo-scholen in Nederland bereiken met het initiatief.
Donderdagmorgen beten Pieper en De Hond het spits af in scholen in respectievelijk Rotterdam en Hilversum, die via een video-conferentieverbinding met elkaar konden communiceren. Via camera’s en grote plasmaschermen waren beide klaslokalen te zien. Na een korte introductie van wat ICT nu precies is door beide corifeeën speelden de scholen een Internet-spel tegen elkaar. Leerlingen moesten antwoorden op vragen via Internet zien te vinden en met letters uit het antwoord een woord vormen.
Het platform benadert aan de brancheorganisatie gelieerde bedrijven om het stokje over te nemen en leidinggevenden voor de klas te zetten, het spel te spelen en hun verhaal te doen. Op deze manier wil de sector de tanende interesse van het onderwijs in ICT vergroten, zodat meer leerlingen later voor ‘het vak’ kiezen.
De sector heeft nog heel wat uit te leggen, zo bleek uit een antwoord dat een leerlinge Pieper gaf op diens vraag of ze wel eens met computers werkte: "Meestal gebruiken we de computer tijdens Frans als je je andere werk afhebt. Ik vind computeren niet leuk." Maurice de Hond stelde dat het onderwijzend personeel ver achter blijft bij de jeugd die thuis zelf Internet verkent. Hij controleerde dit door een in het lokaal aanwezige leraar naar zijn ICT-vaardigheden te vragen. Deze moest toegeven dat hij "niet zo actief was met computers". Hij verzekerde De Hond de leerlingen wel aan het werk te kunnen zetten.
Pieper en De Hond menen dat er niet alleen voorzieningen als computers en netwerken moeten komen, maar ook geld voor het bijscholen van het onderwijzend personeel.