Gary Bloom, tweede man bij Oracle, mag het officieel nog niet zeggen, maar zijn de softwareleverancier doet het financieel gezien erg goed.
Donderdagavond maakt Oracle de cijfers bekend. Omdat het beurskoersgevoelige informatie betreft, is de manier waarop mededelingen daarover worden gedaan in Amerika aan strikte regels gebonden. Bloom was donderdag in Nederland om klanten en partners te overtuigen van de e-business strategie die zijn bedrijf volgt. "We hebben door deze strategie goede winsten behaald. Meer mag ik daar nu niet over zeggen". Aldus Bloom. Hij liet zich wel ontvallen dat de winstgevendheid van de onderneming met ongeveer tien procent is toegenomen. Het is het bedrijf gelukt de kosten naar beneden te brengen en tegelijk de opbrengsten te verhogen.
Aan de basis van dit wondertje ligt de strategie voor elektronische handel. Oracle heeft zo’n twee geleden, onder de bezielende leiding van directeur Larry Ellison zijn eigen structuur dusdanig gewijzigd dat niet her en der in verschillende formatie allerlei (klant)informatie ligt opgeslagen, maar dat alles centraal en eenduidig is opgeslagen en is te benaderen. "Wij hebben overal ter wereld een en dezelfde kijk op onze klantgegevens, onze ordergegevens, al onze bedrijfsgegevens. Dat is mogelijk doordag wij ons bedrijfsmodel danig hebben veranderd en geheel aan het Internet-tijdperk hebben aangepast", zegt Bloom.
Tegelijkertijd meldend dat zulks allemaal mogelijk is met de eigen software. "We vertellen onze klanten dat ze hun bedrijfsstrategie moeten aanpassen en dat ze onze spullen daarvoor kunnen gebruiken. Daarbij gelden we zelf als een goed voorbeeld van hoe dat moet."