Net als voetbal-hooligans maken ook de actievoerders in de huidige commotie over brandstofprijzen druk gebruik van Internet.
In een mum van tijd is er een heel netwerkje van websites opgezet waar vrachtwagenchauffeurs en andere boze veelverbruikers zich organiseren en overleggen over acties. "Laten we een blokkade organiseren in Londen en dan met zijn allen naar Downing Street 10 (de ambtswoningen van premier Tony Blair, red) rijden", zo luidt een voorstel van een boze Britse vrachtwagenchauffeur.
Nu de massale acties in Frankrijk zich als een olievlek lijken uit te breiden over de rest van Europa, begint ook elders de angst toe te slaan. Zelfs de Tweede Kamer heeft gisteren aangedrongen op compensatie voor de transportbranche, al houdt het kabinet voorlopig nog steeds de boot af. Nog deze week spraken de Europese ministers van financiën met elkaar af dat niemand de accijns op eigen houtje gaat verlagen, omdat dat tot concurrentievervalsing zou leiden.
Een Internet-deskundige gelooft niet dat er sprake is van een gerichte organisatie van het verzet via Internet. "Als je goed kijkt, zie je dat het toch vooral individuele vervoerders zijn die proberen anderen mee te krijgen", zegt hij. Volgens hem kan ook dat overigens wel degelijk tot ingrijpende acties leiden. Met enige tientallen of desnoods enige honderden trucks, zo is de afgelopen jaren genoegzaam bewezen, kun je voor enorme verkeersproblemen zorgen. Dankzij mobiele telefonie, email en Internet is het veel gemakkelijker dan tien jaar geleden om genoeg trucks bij elkaar te krijgen.