Internet in China verdubbelt elk half jaar, en daarmee rukt het in het Westen al gebruikelijke ‘eten of gegeten worden’ langzaam op.
Het Chinese Internet-bedrijf Sohu.com staat op het punt om rivaal Chinaren over te nemen. Lukt de overname, dan is Sohu.com in een klap de grootste Internet-aanbieder van China met zeven miljoen abonnees.
Sohu.com is overigens geen onbekende aanbieder in een wat Internet betreft nog exotisch land: het bedrijf staat genoteerd aan de Nasdaq en wordt onder meer geadviseerd door Goldman Sachs. De overname vergroot de druk op twee eveneens aan de Nasdaq genoteerde rivalen, Sina.com en Netease.com, om snel te groeien.
Sohu-woordvoerster Caroline Straathof, voormalig China-correspondent voor het NOS-journaal, weigerde gisteren commentaar op het bericht van de komende overname. De kracht van Sohu.com ligt volgens kenners in zijn goede zoekmachine, maar ontbreekt het in het bedrijf nog aan verstrooiende elementen. Chinaren is wat dat betreft een mooie aanvulling, want die portal is populair bij Chinese studenten voor onder meer chatten. En dat is aantrekkelijk, aldus analist Mihalca: het chatten creeërt veel Internet-verkeer, wat aantrekkelijk is voor adverteerders, terwijl het geen cent kost. De studenten creëren immers hun eigen content.
Volgens Mihalca is het echter nog te vroeg om Sohu.com al aan te wijzen als de grote winnaar op het Chinese Internet. Daarvoor is het Internet in China nog te nieuw. Momenteel zijn 17 miljoen van de 1,1 miljard Chinezen online, krap anderhalf procent van de bevolking dus. De omvang van de bedrijven is al evenmin erg groot. Sohu.com heeft bijvoorbeeld een werkkapitaal van 17 miljoen dollar (42 miljoen gulden).
Bovendien zijn er andere kapers op de kust. Gigant Yahoo staat bijvoorbeeld klaar om in te springen en daarnaast zijn er ook vanuit Hongkong bedrijven als Tom.com en Chinadotcom.com die in de Chinese markt willen duiken.