Minister Jorritsma van economische zaken heeft gisteren het het startsein gegeven voor de campagne ‘De bouw gaat digitaal’.
Deze campagne, een gezamenlijk initiatief van tien brancheorganisaties in de bouw, heeft tot doel het gebruik van ICT in de bouw en de toeleveringsbedrijven te stimuleren. Door onder meer nieuwsbrieven, media-aandacht, voorlichtingsbijeenkomsten en een servicecenter moet in 2001 ten minste de helft van de in totaal 20.000 Nederlandse bouwbedrijven net ICT aan de slag kunnen.
‘Bouwen is samenwerken, samenwerken is communiceren. Communiceren gebeurt vanaf nu digitaal’, aldus het E-Commerce Platform Bouw (EC Platform Bouw). ICT zorgt ervoor dat bedrijven efficiënter kunnen werken. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven nu nog steeds veel werken met traditionele communicatiemiddelen. Hoewel het gebruik van Internet toeneemt, wordt het vooral gebruikt als vervanging van de fax (email) of een brochure (website). Interactieve activiteiten zoals het inkopen en verkopen van bouwmateriaal of het projectbeheer bijvoorbeeld gebeuren nog nauwelijks online.
Zowel volgens de brancheorganisaties als de minister moet dat snel veranderen. "Het gaat uiteindelijk om een betere bediening van de klant. Met nog betere gebouwen, die sneller klaar zijn en die door een slimmere aanpak ook hogere marges voor het bedrijfsleven opleveren. Met als premie: betere kansen op de exportmarkt", aldus Jorritsma bij de start. De campagne heeft voorbeeldprojecten, cursussen en opleidingen en een speciale website (http://www.debouwgaatdigitaal.nl), die vanaf vandaag online is, klaarliggen.