Callcenterbedrijf SNT boekte over het eerste halfjaar 6,1 miljoen gulden nettowinst ofwel 0,86 cent winst per aandeel (wpa).
Dit is 47 procent hoger, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Wordt 3,2 miljoen boekwinst over vorig jaar meegerekend, dan is de wpa 23 procent gedaald. De omzet kwam 25 procent hoger uit op 95,7 miljoen euro, waarvan 20 procent uit autonome groei. De operationele winst Ebitda steeg 30 procent tot 8,8 miljoen gulden.
SNT, dat eerder dit jaar naar de beurs ging, haalde hiermee 45 miljoen euro op. Hiervan heeft het inmiddels vooral op de Duitse markt grote overnames gedaan. Eerder nam het Jost Telemarketing over voor een onbekend bedrag in contanten. Jost is leider in crm (customer relations management) toepassingen via Internet, zoals het opzetten van callcenters en afhandelen van email in vooral de reiswereld.
SNT-ceo Tobias Walraven maakte ook de overname bekend van het eveneens Duitse Diatel Direkt, dat voornamelijk werkt voor de financiële- en telecomwereld. "Wij willen in Duitsland marktleider in crm worden en trekken hiervoor nog 10 miljoen Mark uit." Hij legde uit, dat SNT nog over een ruime oorlogskas beschikt van 20 miljoen euro. "Geld is geen probleem." De overname van Diatel zal gedeeltelijk in aandelen SNT Deutschland en cash plaatsvinden. SNT wil echter geen bedragen of aantallen aandelen bekendmaken. "Dat doen we nooit, aldus SNT-cfo Thomas Heerkens, "maar we gaan hiervoor zeker geen nieuwe aandelen uitgeven."
Eind 2000 wil SNT in Duitsland het aantal callcenter-werkplekken hebben verdubbeld tot 600 stuks. Daarna komen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Scandinavië aan de beurt voor pan-Europese expansie. "We zijn in gesprek met diverse lokale partijen en willen in 2002 tot de top 10 in Europa op het gebied van crm behoren", aldus een ambitieuze Walraven.
In de Benelux nam SNT het Belgische callcenterbedrijf Marien & Gybels over. Verder kocht het callcenterbedrijf 7,75 procent belang in het eveneens beursgenoteerde Emis, moeder van marktonderzoeker Interview. "Dit is een puur strategisch belang", aldus Walraven. Verder werd SNT volledig eigenaar van Telecom Teleservices, nadat het met KPN eendeal had gesloten zijn 51 procent belang over te doen aan voormalige dochter SNT. KPN zal de komende drie jaar voor minstens 250 miljoen gulden aan opdrachten uitbesteden aan SNT, waarvan tenminste 180 miljoen in Nederland.
SNT kan één van de grotere crm-spelers in Europa worden. Het aandeel steeg vanmiddag op de Amsterdamse beurs 3,7 procent tot 42 euro. SNT heeft als aandeelhouders KPN 42 procent, Fortis-dochter Nesbic 25 procent, Achmea 25 procent en oprichter/ceo Tobias Walraven 8 procent. Met bijna 8 miljoen uitstaande aandelen heeft SNT een beurswaarde van 336 miljoen euro.