Volgens een onderzoek van het marktonderzoeksbureau Blauw is reclame voor veel Nederlanders geen reden voor het veranderen van de startpagina.
In het onderzoek gaf meer dan de helft van de 939 ondervraagde personen geen bezwaar te hebben tegen reclame op de pagina die verschijnt zodra je ingebeld bent. Ruim een derde geeft aan dat zij de homepage van hun Internet-aanbieder gebruiken als startpagina. Een ruime meerderheid van bijna 70 procent heeft het afgelopen jaar de opstartpagina niet aangepast. Vooral aanbieders die nieuws op hun website plaatsen wisten de belangstelling te behouden.
Een derde van de Internetters maakt dagelijks gebruik van diensten als nieuwsrubrieken en zoekmachines op de opstartpagina. De helft van de ondervraagde personen maakt gebruik van deze diensten. Ook routeplanners en programmagidsen zijn gewilde items, maar die behoren lang niet altijd tot het assortiment van de Internet-aanbieders.
Waar de jongere surfer tot 20 jaar nog wel eens gebruik maakt van het versturen van berichten via SMS, het verzenden van elektronische ansichtkaarten of het in contact treden via een dating-service, gebruiken twintigers vooral reisdiensten. Overheidsinformatie wordt met name opgevraagd door Internetters boven de 40. Scholieren, studenten en werknemers tussen de 16 en 30 jaar geven de voorkeur aan banen- en carrièregerelateerde diensten.