De wereldwijde verkoop van PC’s stijgt nog steeds. Dat is vooral te danken aan de consumentenmarkt. De zakelijke markt herstelt zich langzaam, maar gestaag.
Dat blijkt uit de kwartaalvoorspellingen van internationaal marktonderzoeksbureau IDC. Met name de consumentenmarkten in Azië en de Verenigde Staten zorgen voor fraaie cijfers. En in Japan zit ook de zakelijke markt inmiddels volop in de lift. In het land van de rijzende zon stijgt de PC-verkoop in het derde kwartaal van 2000 met 35 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal 1999. In de rest van Azië is die stijging nog groter, namelijk 36 procent.
De toename van de PC-verkoop in de VS is volgens IDC vooral te danken aan de start van het nieuwe schooljaar. In het derde kwartaal zullen er in de VS zo’n 13 miljoen eenheden worden verkocht. Dat is 13,4 procent meer dan in het tweede kwartaal en 10,6 procent groei ten opzichte van het derde kwartaal 1999. Net als elders in de wereld is die toename vooral toe te schrijven aan de consumentenmarkt, maar IDC meldt dat de Amerikaanse zakelijke markt druk bezig is uit het dal te kruipen.
In West-Europa stijgt de verkoop van PC’s met 7,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en met 14,5 procent ten opzichte van het derde kwartaal 1999, zo is de verwachting van IDC.