Meer dan 295 miljoen mensen in twintig landen in Europa, Azië en de VS hebben via hun computer toegang tot het Internet.
Dit meldt Nielsen/NetRatings in zijn eerste rapport over de toegang tot Internet. In Europa ebben ongeveer 82 miljoen mensen een Internetaansluiting, wat neerkomt op een op de vijf huishoudens. Opvallend is dat aantal aansluitingen van huishoudens gemiddeld hoger ligt dan dat van bedrijven. Volgens analist David Day is het verschil vooral groot in Nederland: daar hebben procentueel twee maal zoveel huishoudens als bedrijven een Internet-aansluiting.
Het aantal aansluitingen is geëxplodeerd sinds nu ongeveer een jaar geleden op grote schaal ‘gratis’ Internettoegang werd aangeboden door enige tientallen providers. Zwitserland is een uitschieter naar de andere kant. Daar hebben procentueel evenveel bedrijven als huishoudens toegang tot het web.
In de vier economische grootmachten in de Pacific, Japan, Australië, Nieuw Zeeland en Singapore, heben onvgeveer 37 miljoen mensen Internet thuis. Opvallend is daarbij vooral in Nieuw Zeeland mensen meer dan één ‘internetapparaat’ in huis hebben, vaak een PC en een laptop. De Verenigde Staten gaan, niet verwonderlijk, ver aan kop bij de toegang het het Internet.
In Engeland blijken consumenten relatief het meest te kopen via Internet. Van alle Britten die de afgelopen zes maanden op Internet zochten naar informatie over prijzen en produkten, hebben bijna twee van de drie uiteindelijk ook via het Web een bestelling geplaatst.