Wereldwijd gaat Novell 900 banen schrappen. Nederland ontsnapt aan deze operatie. Andere vestigingen kijken met naijver naar de Hollandse divisie.
Het netwerkbedrijf dat vooral naam vestigde met Netware (90 miljoen gebruikers wereldwijd) kampt de laatste jaren met teruglopende inkomsten. De aangekondigde reorganisatie is bedoeld om 25 miljoen dollar te besparen in het eerste kwartaal van 2001. Novell-ceo Eric Schmidt: "We beperken overal de kosten om geld vrij te maken voor belangrijke verkoop-, marketing- en ontwikkelingsinitiatieven."
Schmidt heeft de weg ingeslagen minder afhankelijk te zijn van Netware, dat duchtige concurrentie heeft van Windows NT. Enkele maanden geleden is de onderneming opnieuw gestructureerd rond drie divisies: directory, Internet content en services.
In Nederland, zo blijkt uit de woorden van Bram Haasnoot, directeur Novell-Benelux, gaat de nadruk meer liggen op deservices. Ontslagen gaan hier niet vallen. "Van oudsher staat Nederland bekend als een organisatie die zeer kosteneffectief werkt. Collega’s van andere landen komen hier kijken hoe goed we het doen. In Europa zijn we derde qua omzet. Dat zegt toch wel iets over zo’n klein landje." Hij meent dat vooral gesneden gaat worden in Noord-Afrika en Rusland.
"Dat betekent echter niet dat we stil gaan zitten. We zijn druk bezig onze mensen andere taken te geven. In de markt is meer behoefte aan dienstverlening, aan advies. Daar spelen we op in, maar dat is iets anders dan dozen met software verkopen. Dan moet je een oplossing bieden. Dus gaan onze mensen de komende tijd veel trainingen volgen", vertelt Haasnoot. Eraan toevoegend dat Novell deze dienstverlening in nauwe samenwerking doet met bedrijven als Getronics, Cap Gemini en Origin die de niet-Novell-specifieke aspecten voor hun rekening nemen. Haasnoot spreekt van ‘symbiose’.
"Klanten komen steeds meer met een wens; bijvoorbeeld hoe ze hun Lan veilig aan Internet kunnen koppelen, en komen dan bij ons vragen daarvoor een plan te ontwerpen. En met onze partners gaan we nu ook meer richting grote ondernemingen." Haasnoot zegt te beschikken over een stevig partner-kanaal en daar de komende jaren in te willen investeren.
Bij Novell-Nederland werken 20 mensen in verkoop en marketing en 75 mensen in de Europese support/consulting. In België werken ook nog eens 7 mensen. Haasnoot houdt het erop dat die aantal voorlopig zo blijven. "Wellicht gaan we nog uitbreiden op het vlak van consultancy; als we die mensen kunnen vinden."
Op geruchten dat Novell bezig is goedlopende divisies af te splitsen en met IBM overnamegesprekken voert, gaat Schmidt niet in.