Het succes van Overheidsloket 2000 (OL 2000) hangt niet alleen van ICT af. Vooral de ambtelijke organisatie moet anders voor digitaal contact met burgers.
‘New technologies and the city: the future of Europe’ gaf Matt Poelmans, aanvoerder van de taskforce OL 2000 aan, dat voor het centraal stellen van de burger de overheid moet reorganiseren. Het is niet genoeg om de back-office-systemen van verschillende instanties tot één geheel te smeden. Informatieverstrekking via Internet en een elektronisch transactiesysteem behoeven een nieuwe organisatie. De ICT-voorzieningen zijn hiermee niet de cruciale factor.
OL 2000 heeft zijn eerste product opgeleverd. Gemeenten en andere overheidsinstanties hebben nu de beschikking over een referentiemodel van het digitale loket. Dit jaar moet daar nog een vraaggerichte gemeentelijke productencatalogus bijkomen, zodat deze diensten beter aan te sluiten zijn op de vraag van de burger.
In het kader van OL 2000 zijn op dit moment 30 gemeenten bezig het digitale loket te implementeren. In 2002 moet heel Nederland voorzien zijn van de loketten ‘Bouwen & wonen’, ‘Zorg & welzijn’ en een ‘Bedrijvenloket’.
Enschede was bezig met de implementatie van OL 2000 toen in mei dit jaar de vuurwerkopslagplaats SE Fireworks ontplofte. De ramp zorgde ervoor dat de lokale overheid nieuwe initiatieven meteen in moest zetten. Behalve de lokale zender TV Oost die als rampenzender werd ingezet, functioneerde de websitehttp://www.enschede.nl als informatiebron waar mensen zonder alle beelden weer te hoeven zien de voor hen benodigde informatie konden opvragen. In twee weken tijd had de site 5 miljoen pageviews. Mensen konden het informatiekanaal van hun keuze gebruiken. Ook bij de dienstverlening stond de burger centraal: ambtenaren zochten de getroffenen op.