Oracle neemt in de nieuwe versie van de Oracle 8i database Java api’s op. De integratie van deze Java Olap-, metadata- en datamining-api’s start begin 2001.
Hiermee loopt de ontwikkelaar vooruit op goedkeuring van de api’s door de verantwoordelijke Java-commissie. Oracle wacht niet op erkenning door het Java Community Process (JCP), maar maakt vast bekend dat het voorbereidingen treft om de api’s op te nemen in de nieuwe versie van zijn database. Deze manier van werken is vergelijkbaar met de XML-strategie van Microsoft, dat ook standaarden voorstelt zonder lang op de uitkomst van die voorstellen te wachten.
Met deze actie van Oracle is de 8i database waarschijnlijk de eerste applicatie die gebruik gaat maken van deze Jolap (Java On Line Analytical Processing), api’s voor datamining, metadata en Olap. Eerder al had de ontwikkelaar aangekondigd dat de nieuwe versie van 8i geïntegreerde Olap-tools zou ondersteunen. De api’s kunnen gebruikt worden in de datapakhuis-producten van de concurrenten van Oracle. De database van Microsoft, SQL Server 7.0, heeft daarvoor nog geen vergelijkbare mogelijkheden.
Hoewel het JCP nog een uitspraak moet doen over de door Oracle voorgestelde standaard, maakte het bedrijf alvast bekend dat Sun, IBM en Hyperion Jolap gaan ondersteunen. Ratificatie lijkt daarmee een formaliteit geworden, omdat Sun een grote stem heeft in deze commissie. Oracle heeft tegelijkertijd een Java metadata interface (JMI) en een Java datamining api voorgelegd aan het JCP. JMI is ontwikkeld als extensie op het Common Warehouse Model van de OMG (Object Management Group).
De door Oracle voorgestelde Java-extensies zijn vooral interessant voor middelgrote bedrijven. In dat segment blijft de penetratie van hulpprogramma’s voor datapakhuizen achter, vanwege de hoge prijs en het gebrek aan standaardisatie. Wanneer Jolap wordt aangenomen, hoeft men niet meer te investeren in nieuwe technologie om datapakhuis-oplossingen te implementeren.
Vrijwel tegelijk met de database-aankondiging maakte Oracle bekend een klein deel van zijn crm-portfolio gratis aan te bieden via het Internet. Bedrijven kunnen binnenkort via Oraclesalesonline.com gratissales force automation-software downloaden. Voor gebruik van extra componenten brengt Oracle een bedrag per gebruiker in rekening.
Hiermee hoopt Oracle concurrenten als Siebel en Clarify de pas af te snijden, en ze te dwingen ook delen van hun dure software gratis aan te bieden. Het totale portfolio dat Oracle op de crm-markt aanbiedt, is ondergebracht in de suite 11i. Het bedrijf heeft de afgelopen anderhalf jaar veel geld geïnvesteerd in de opbouw van zijn crm-portfolio, onder meer in 900 crm-programmeurs.
Peoplesoft was de eerste concurrent van Oracle die reageerde op de aankondiging. Volgens vice-president ‘crm product marketing’ Gita Gupta is sprake van een marketingstunt. Klanten zouden slechts een zeer beperkt deel van de software gratis kunnen krijgen, en voor de noodzakelijke uitbreidingen vastzitten aan betaalde Oracle-producten. Peoplesoft zal zelf geen gratissales force automation-applicaties gaan aanbieden. Wel treft de ontwikkelaar voorbereidingen om binnenkort online crm-diensten aan te bieden.